Is Aluin gevaarlijk als deo?

Want op internet staan verschillende dingen als:

- het oplossen van aluin in water (en het dan als deo gebruiken) zou ervoor zorgen dat het alsnog in de huid dringt
- dat het een aluminium binding zou zijn (die ik juist wil vermijden)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.6K
Cryofiel
11 jaar geleden
Aluin KAN op aluminium zijn gebaseerd (bijvoorbeeld kaliumaluminiumsulfaat), maar dat hoeft niet. Maar - waarom zou je deze ongevaarlijke aluminiumverbinding willen vermijden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus ammonium aluminium (het blokje aluin dat ik heb) is een vorm van aluminium? dit wil ik dus mijden omdat er geruchten gaan dat het gevaarlijk is voor de gezondheid. ik zeg niet dat dit waar is, maar dit denk ik zelf en ik wil het zekere voor het onzekere nemen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Het is inderdaad een verbinding van aluminium. Als je alles wilt vermijden waarover geruchten gaan dat het gevaarlijk is voor de gezondheid, mag je geen graan, rijst, suiker, zetmeel, appels, sinaasappels, melk, rozijnen, water, koffie, thee, chocolade, kaas, vleeswaren, boter, margarine, halvarine, cola en wijn meer eten of drinken. Overigens, bovenstaande lijst is nog lang niet compleet, maar ik ben te lui om *alle* voedingsmiddelen te noemen die je dan niet meer mag gebruiken. Verder mag je geen zeep en shampoo meer gebruiken. Ook de meeste kleding is dan verboden, net als elke vorm van hout die gelakt is. Je huis mag geen beton bevatten. Je mag niet wonen op zandgrond, niet op klei, niet op leem, niet op veen, en niet op stenen of rots. De bodem onder je huis mag niet nat zijn, en mag ook niet droog zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat zet me wel aan het denken... bedankt voor je reactie!
Cryofiel
11 jaar geleden
Graag gedaan!   ;-) En dan heb ik het nog niet eens gehad over chemtrails en HAARP...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is juist volkomen onschadelijk, vergeleken met deo, maar niet altijd toereikend wegens het ontbreken van een parfumstof. Wel ideaal voor mensen met parfumallergie ; ajuinkristallen in water in een pompje. Tegenwoordig ook kant en klaar te koop bij de drogist.

Het beste antwoord

Nee, niet gevaarlijk.

Aluin is een natuurlijk mineraal dat vroeger vooral was te vinden in de mannelijke toilettas. Het mineraal werd namelijk gebruikt om kleine scheerwondjes snel te laten genezen. Met de komst van de elektrische scheerapparaten en betere scheerproducten is het mineraal in vergetelheid geraakt.

Zonde, want aluin heeft namelijk nog een bijzonder aantrekkelijke toepassing: het is een natuurlijke deodorant. Het mineraal, dat nu nog steeds te vinden is bij de mannelijke scheerafdeling in de drogist, wordt ook gebruikt in producten van o.a. Rexona.

Een blokje aluin, zoals deze te koop zijn bij bijvoorbeeld de Kruidvat, is verpakt in een stukje karton.

Mijn schoondochter gebruikt het ook.
Je hoeft het niet op te lossen in water.
Je maakt het aluin steentje of staafje een beetje nat en wrijft er mee over je oksel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar een blokje aluin moet je wel nat maken voordat je het kan gebruiken, als het niet "oplost" heeft het geen werking. Maar als het oplost, dan kan het toch je huid indringen? en dit wil ik voorkomen, omdat dit toch slecht is voor de huid?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij trekt aluin de huid samen, de poriën, vandaar ook dat het scheerwondjes 'sloot'. Ik denk dat het veel beter is dan veel deodorants. Overigens adverteert Dove met aluminiumchloride-vrije deo's. Verder dringt alles wat je op je huid smeert ook altijd naar binnen hoor, behalve water ;0
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Te veel zon is slecht voor je huid! Draag je dan altijd een masker en handschoenen?
Zeep is ook slecht voor je huid, douchecreme,
afwasmiddel, alle schoonmaakmiddelen. Ook de meeste kleding is slecht voor je huid en nog veel meer maar ik ben te lui om alles op te noemen wat slecht is voor je huid
[conform Cryo].
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is waar, maar als het even kan probeer ik veel dingen te voorkomen. Zoals aluin, ik vind het fijn in gebruik, maar als het schadelijk zou zijn stop ik er ook zo weer mee. extra risico's wil ik niet nemen, en aan sommige dingen ontkom je niet. Té veel zon is inderdaad niet goed, maar het is wél goed voor de aanmaak van vitamine D, wat dat betreft is zon met mate erg gezond.

Andere antwoorden (1)

Aluin is Kalium Aluminium Sulfaat, een dubbelzout.
Het werd vroeger gebruikt om wondjes na het scheren dicht te krijgen.

Het is niet (echt) giftig.
Als deo dringt het niet door de intacte huid heen, het neemt zeer gretig vocht op.

Dus als je het niet oplost in water en opdrinkt of anderszins BINNEN je lichaam krijgt , is aluin een MINDER schadelijke stof dan veel andere stoffen die ipv, aluin in deo gebruikt worden.

Je vrees lijkt me ongegrond.