Om Wikipedia te misbruiken: Scheikunde of chemie is een natuurwetenschap die zich richt op de studie van samenstelling en bouw van stoffen, de chemische veranderingen die plaatsvinden onder bepaalde omstandigheden, en de wetmatigheden die daaruit te destilleren zijn.

In andere woorden: Alles wat gaat over 'Waaruit een bepaalde stof bestaat' valt in de scheikunde.

Je kan denken aan: Wat gebeurt er met houtvezels als een stuk hout verbrandt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van het koken van water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een verandering van de aggregatietoestand of bedoel je de verbranding om de warmte op te wekken.
anneliez
12 jaar geleden
dit is een natuurkundig verschijnsel
ronaldP
12 jaar geleden
De samenstelling van de stoffen veranderd hier dus niet. Inderdaad natuurkundig!
het oplossen van zout in water
heel simpel...

Toegevoegd na 1 minuut:
zodra NaCl (natriumchloride/keukenzout) in contact komt met water gaan de Natrium en Chloor ionen los van mekaar door het water bewegen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook dit is een natuurkundig verschijnsel
Een pak melk waarvan de inhoud zomaar zuur kan worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien het roesten van ijzer.
Ijzer en zuurstofatomen verbinden zich aan elkaar en het ijzer gaat roesten.
Ik heb een site gevonden, er is er vast wel een tussen die jij makkelijk en begrijpelijk vindt
anneliez
12 jaar geleden
Condens om het raam
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurkunde !!!
Scheidekunst (Duits) is de kunst van het scheiden.
Iedere proces waarbij een stof door wat voor techniek dan ook gescheiden wordt in zijn bestanddelen (andere stoffen dus) is een scheikundig verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik zand zeef (scheid) op een zeef, krijg ik grof en fijn zand. Maar beide is zand. Dat heeft niets met scheikunde te maken.
Scheikunde is de chemische veranderingen van stoffen die plaatsvinden onder bepaalde omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bovendien is het geen antwoord op de vraag
Alles wat verandert en daarna niet meer in zijn oorspronkelijke samenstelling terug kan is Scheikunde, als het wel omkeerbaar is is het Natuurkunde. Dus water dat bevriest is natuurkunde, want na ontdooien is het weer hetzelfde water. Maar verroest ijzer kan je niet meer terugbrengen in zijn oorspronkelijke, nog niet verroeste, staat, dus dat is scheikunde. Het is dan een verbinding aangegaan met de zuurstof in de lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het koken van een ei is een scheikundige reactie, de inhoud van het ei wordt blijvend veranderd.