hoe bereken ik de joule als ik geen massa heb?

ik moet een werkstuk schrijven voor natuur en ik heb geen idee hoe ik de joule bereken als ik de massa niet heb en de rest wel. dat betekent dus dat ik de joule en de massa niet heb. de joule mag ik ook berekenen in een practicum (proef) hoe zou dit kunnen? de soortelijke warmte is 0,377 joule per gram per graad en ik weet al hoe je de delta t berekent alvast heel erg bedankt!

Toegevoegd na 2 uur:
ik moet een werkstuk schrijven voor natuur en ik heb geen idee hoe ik de joule bereken als ik de massa niet heb en de rest wel. dat betekent dus dat ik de joule en de massa niet heb. ik mag geen weegschaal gebruiken ;(de joule mag ik ook berekenen in een practicum (proef) hoe zou dit kunnen? de soortelijke warmte is 0,377 joule per gram per graad en ik weet al hoe je de delta t berekent alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de soortelijke warmte hebt en het temperatuurverschil, maar niet de massa (of een andere maat van de hoeveelheid stof) kun je de energie niet berekenen.
Als je een proef mag doen kun je het ding wegen natuurlijk.
(Overigens, de grootheid heet energie, en de eenheid heet Joule.)
ronaldP
10 jaar geleden
Ik denk dat we hier wat info missen. Misschien de uitleg wat uitbreiden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen weegschaal; een balans dan? Of wordt je geacht rechtstreeks de warmte te meten?
http://www.scholieren.com/proef/1820
(Nogmaals, "de joule berekenen" kun je beter niet in te verslag zetten; maak er alsjeblieft "de warmteenergie berekenen" van.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien toch eens vertellen welke gegevens je wel hebt.

Antwoorden (1)

Q=m x c x DELTA T
P= m/V (waarbij P = rho)
m= P x V
met andere woorden als je door middel van een practicum het volume kan bepalen. kun je de massa berekenen ( de dichtheid kan je opzoeken d.m.v c )
en zo kan je vervolgens Q berekenen