Hoeveel ijzersulfide kan je maken?

Hola(:
IJzer en zwavel reageren in de massaverhouding 7:2.
Ik heb 25gram ijzer & 15gram zwavel. Ik wil weten hoeveel gram ijzersulfide ik kan maken.

a. Geef aan welke van de stoffen in overmaat is en
hoeveel gram die overmaat bedraagt.
b. Hoeveel gram ijzersulfide kan ik maximaal maken?

Ik snap deze vraag niet, kan iemand me helpen? (:

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Lastig om uit te leggen zonder het antwoord te geven. In dit geval heb je 7 gram ijzer en 2 gram zwavel nodig om 1 gram ijzersulfide te maken. Je hebt dus veel meer ijzer nodig dan zwavel. Je hebt voor het gemak 21 gram ijzer dus 21:7 = 3, je hebt 2 gram zwavel nodig dus 3*2 = 6. Dus heb je voor 3 gram ijzersulfide 21 gram ijzer en 6 gram zwavel nodig. Aangezien je 15 gram zwavel hebt en je maar 6 gebruikt heb je 9 gram zwavel over dus dat is de overmaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet welk leerjaar/leerniveau je zit, maar ik denk dat je wel weet wat mollen zijn. Zo niet, is mijn antwoord overbodig. Wat we eerst altijd moeten doen is terugrekenen naar mollen. 1 gram ijzer en 1 gram zwavel zijn namelijk niet evenveel moleculen.

IJzer 55.845 gram per mol
Zwavel 32.065 gram per mol

Dus 25/55.845= 0.45 mol ijzer en
15/32.065= 0.47 mol zwavel.

De molverhouding is
7:2-->1

Hoeveel reacties kunnen de ijzer moleculen aangaan:
0.45/7=0.06mol aan reacties. (onthoud mol is een getal en 0.06 maal dat getal is dus het letterlijke aantal reacties)
En voor Zwavel
0.47/2=0.235mol aan reacties.

We zien dus dat we veel meer reacties met zwavel kunnen laten plaatsvinden dan met ijzer en zwavel is dan ook in overmaat.

Hoeveel mol je krijgt kan je zien aan de molverhouding en de hoeveelheid mol die zal gaan reageren. (in dit geval de hoeveelheid mol ijzer - ijzer was er het minst aanwezig).

Het antwoord staat al ergens hierboven, jij mag uitzoeken waar.

Succes met je verdere schoolcarriere!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ho wacht we weten hoeveel mol ijzersulfide er zal ontstaan, dat zal je dan nog even terug moeten rekenen naar gram! Door het aantal mol maal de molmassa van ijzersulfide te doen en die is 119.97!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7 gram ijzer + 2 gram zwavel geeft 9 gram ijzersulfide.
Dat staat in jouw gegevens.
Dus 3,5 gram ijzer reageert met 1 gram zwavel.
Dat betekent dat je 3,5 keer zoveel ijzer nodig hebt als zwavel. Dat heb je nu niet. Want 3,5 x 15 is meer dan 25.
Dat betekent dat al je ijzer wordt gebruikt en je zwavel over houdt.
Er gaat dus 25 gram ijzer reageren. Dat reageert dan met 25/3,5 = 7,14 gram zwavel.
a) Dus er blijft 15 - 7,14 = 7,86 gram zwavel over.
b) Er ontstaat 25 + 7,14 = 32,14 gram ijzersulfide.