Kan menggas "slecht" worden na een tijd ?

Ik heb een half-automatisch lasstoestel dat ik nu nog slechts sporadisch gebruik. De bijhorende gasfles is al zeker 10 jaar oud. Tegenwoordig heb ik problemen om "zuiver" te lassen. Kan het gas dat de las moet zuiver houden te oud zijn ?
Het gaat om menggas van AR 85%-CO² 15 %.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Het gas zit onder hoge druk in een gasfles. Pas wanneer de druk minimaalgelijk is aan die van de buitenlucht kan er van buiten nieuw gas in de fles komen. Het feit dat er blijkbaar nog druk op staat geeft aan dat er geen lek in de fles is. Die invloed van buitenaf kunnen we dus uitsluiten.

Het CO2 zal niet met het argon reageren, dus daar kan ook geen probleem zijn. Ik ben niet zeker van of de gassen zich zouden kunnen scheiden, net zoals olie op het water, maar ik verwacht van niet. In elk geval zou een paar keer de fles flink bewegen dat probleem moeten verhelpen.

Afgezien van dat kan ik me geen probleem van het slechter worden van het gas voorstellen.

Is er niet een probleem met een verstopping, of juist met valse lucht in het slangenstelsel en/of de kraan ?
Ozewiezewozewiezewallakristallix