hoe krijg ik een gelijmd stuk plastic los ?

Ik heb een lampenkapje en dat bestaat uit 3 delen plastic wat met een of andere lijm aan elkaar geplakt zit. Nu wil ik dit graag los hebben, maar hoe pak ik dit aan ?

Misschien in heet water leggen ?

Toegevoegd na 11 uur:
Ohja, het plastic mag niet beschadigen of rest residuen krijgen.

6.5K

Het beste antwoord

Probeer eens met de föhn. Veel lijmen laten los als ze worden warm gemaakt.

De haardroger in de hoogste stand zetten en de warme lucht langs de los te trekken plastic blazen.
Na een paar minuten blazen is de plastic en de lijm voldoende opgewarmd en probeer je met een mesje onder de los te trekken plastic te komen.
Lukt dat, als je greep hebt, dan met je vingers de plastic los trekken.
Is die te warm, dan een tang bijvoorbeeld een combinatietang gebruiken.
Edraket
10 jaar geleden
Shiny220
10 jaar geleden
Ik zal dit eens proberen, heb ze al in heet water laten weken nacht + dag maar wordt niet losser van heet water... Is een kapje voor een stadslicht van auto.
Shiny220
10 jaar geleden
Dank voor de antwoorden, het is gelukt. De lijm was echt heel erg hardnekkig. Heb lang moeten blazen, maar inderdaad, heet water helpt niet, hete lucht echter wel.

Andere antwoorden (3)

Als dat plastic al een tijd aan elkaar gelijmd is zal heet water niet helpen denk ik. Misschien toch in heet water leggen en met een mesje of iets dergelijks proberen los te maken. Anders misschien met een zaagje? (als het toch uit elkaar kan, kan dat geen kwaad denk ik zo?)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Shiny220
10 jaar geleden
Het kapje is vanuit de fabriek uit aan elkaar gelijmd. Maar er zit in de 2 delen nog een geribbeld plastic stuk en dat zit er los in. Dit moet er nu dus uit maar ik kan er alleen maar bij met 1 vinger omdat het door het fitting gaatje is... Een manier om dat 3e stuk wat eruit moet klein/kapot te krijgen zonder dat ik de rest van de lampenkap beschadig lukt bijna niet... Heb het nu in kokend water gelegd... Ik wacht maar even af...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien met een mesje of iets dergelijks een beetje los proberen te maken. Heb je ook niet iets zoals lijmoplosser?
Als het niet heel hoeft te blijven: gooi het kapot of zaag het doormidden. Als het heel moet blijven, leg het in heet water. Let op: het water moet niet te heet zijn, want dan smelt het plastic ook. Er zijn ook chemische middelen waarmee je lijm kunt verwijderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verhitten of een agressief goedje op gieten. Misschien werkt aceton wel.