wat is het verschil tussen spanning en elektrische energie?

In mijn boek staat als uitleg. De spanning U van een elektrische energiebron is de elektrische energie die de bron aan 1 C lading meegeeft.

Maar dit snap ik niet, is spanning dus eigenlijk hetzelfde als elektrische energie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Even op een heel basaal niveau uitgelegd is de spanning te vergelijken met de wil van het elektron om van de pool naar pool te reizen.
Hoe hoger de spanning hoe 'grager' een elektron die reis wil maken, maar zonder een gesloten stroomkring gebeurt er helemaal niets !

Er wordt dus ook geen energie gebruikt.

Pas wanneer de stroomkring gesloten wordt gaat het elektron werkelijk reizen en wordt er energie verbruikt. En om dat de energie is die door het electron wordt verplaats spreken we van "elektrische energie".
Feitelijk verplaatst het elektron een bepaalde hoeveelheid elektrische lading, en die lading wordt gemeten in Colomb.

Toegevoegd na 3 minuten:
"Colomb" moet natuurlijk "Coulomb" zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Spanning is het verschil in volts bv tussen de polen van het stopcontact. Sluit je een apparaat of lamp aan en laat je de tijd lopen dan spreek je over energie. Dus simpel gezegd tijd * spanning = energie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lading is een fundamentele eigenschap van elektriciteit en wordt gemeten in Coulomb (C). Een lading kan positief (+) en negatief (-) zijn. Twee gelijke ladingen stoten elkaar af (++) en (--), de tegenovergestelde ladingen trekken elkaar aan (+-).

De hoeveelheid lading (gemeten in Coulomb) die per seconden langs een bepaald punt gaat wordt gemeten in Ampére.

Elektrische spanning, ook wel het potentiaalverschil zegt hoeveel elektriciteit er kan worden getransporteerd. Negatieve stroom wilt uit de richting van een negatieve concentratie (--). De hoeveelheid waarin dit gebeurt wordt gemeten in Volt (U)

Het vermogen (P) zegt hoeveel Watt er nodig is om een lading te transporteren. Je kan het vermogen (Watt) uitrekenen door de spanning te vermenigvuldigen met de lading (P=U*I).

De elektrische energie zegt hoeveel vermogen (Watt) er per seconde verbruikt wordt. De energie wordt gemeten in Joule of Wattuur. Joule is Watt per seconde en Wattuur is Watt per uur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Electriciteit laat zich altijd aardig vergelijken met water.
Stel je hebt een vat water op een bepaalde hoogte (met een slang en een kraan er aan).
De waterdruk op de kraan kun je vergelijken met de electrische spanning die een bron levert.
De stroom (die gaat lopen als je de kraan openzet) is te vergelijken met de electrische stroom.
De hoeveelheid water in de tank kun je zien als de lading (in coulomb).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de hoeveelheid energie die geleverd kan worden heeft (inderdaad) te maken met de hoeveelheid lading, en met de spanning (druk).
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_energie