Waarom trekt de zwaartekracht ons naarbeneden en niet naarboven?

Als je springt land je altijd op de grond maar waarom juist naarbeneden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is geen verklaring voor te geven.
Frimu2
12 jaar geleden
Als we naar boven zouden vallen, zouden we uberhaupt niet bestaan op aarde. En het springen niet hebben kunnen ontwikkelen/ uitproberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het hele idee van zwaartekracht...
ItisILeClerc
12 jaar geleden
omdat de aarde zich beneden ons bevindt

Het beste antwoord

Klassiek gezien is zwaartekracht een fenomeen dat hoort bij massa. Of die massa nou een speldenknop, een veertje, een aarde, een ster of een zwart gat is. Massa's trekken elkaar aan. Dus de zon trekt de aarde aan, maar de aarde trekt ook de zon aan. Omdat de zon zoveel zwaarder is dan de aarde, is het effect van de aantrekkingskracht van de zon veel groter dan andersom en alles bij elkaar opgeteld, draait de aarde om de zon en niet andersom, vanwege dat verschil.

Maar als jij op de aarde staat, trek jij dus ook de aarde aan. En de aarde trekt jou aan. Dus door beide aantrekkingen heb je contact met de aarde; je valt 'omlaag' (naar de aarde toe en de aarde naar jou toe, maar dat laatste is verwaarloosbaar).

Hoe komt het dan dat we niet naar de zon toe vallen, die zoveel zwaarder is dan de aarde? Nou, dat laat de gravitatiewet van Newton mooi zien:

F = G M m / r^2

G is hierin de zwaartekrachtconstante; die is overal in het heelal gelijk (volgens de natuurkunde). M is bijvoorbeeld de massa van de zon en m de massa van de aarde. r is de straal tussen M en m, dus de afstand tussen in dit geval de aarde en de zon. Omdat r in de deler staat (dus onder de breukstreep), en zeker ook nog eens omdat je r in het kwadraat moet nemen, geldt: hoe groter r, hoe kleiner F. En F is nou juist de zwaartekracht... Dus hoe groter de afstand tussen twee voorwerpen, hoe kleiner de zwaartekracht, de aantrekkingskracht wordt tussen die voorwerpen.

(Dat de aarde niet in de zon valt, komt omdat een andere kracht, de centrifugaalkracht die ontstaat door de beweging van de aarde in de baan rond de zon, de zwaarte kracht 'opheft'. Kort gezegd.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

om dat de kern van de gewoon alles omlaag trekt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de kern van de gewoon???? Wat is dat???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan nog is het een min
Het zwaarste voorwerp trekt het meeste aan.
BEWIJS
De maan is kleiner(en lichter dan de aarde) en heeft dus ook een lagere zwaartekracht.
Mars daarentegen is groter(en zwaarder) en heeft een veel grotere zwaartekracht dan de aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alles wat massa heeft, bevat ook een veld om zich heen die andere voorwerpen kan aantrekken (Het zogenaamde zwaartekrachtveld). Bij een klein voorwerp met een kleine massa valt het niet op maar bij grote voorwerpen zoals planeten kunnen voorwerpen naar zich toe trekken. De kracht werkt naar het middelpunt toe.
En het bron zie je de gravitatie wet van Newton.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je draait de zaak om, bilge.
We constateren al enige tijd dat alle voorwerpen op aarde naar de aarde toe vallen.
We hebben besloten dat zwaartekracht te noemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoals anieke al zei, dat is het hele idee van zwaartekracht.
Reddie
12 jaar geleden
Ten opzichte van de vaste sterren ga je alle kanten op, zeker als je ook nog eens naar het zuidelijk halfrond reist. Definieer je de poolster als boven, dan kun je op Antarctica naar boven vallen.