Er hangen 3 gelijke veerunsters onder elkaar. Aan de onderste hangt een massa van 25 kg. Wat geven de veerunsters aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gewicht geven ze aan.Ze zullen niet ineens de temperatuur aan gaan geven lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je precies? Hangen die veerunsters aan elkaar? Wat wil je precies weten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja de veren hangen aan elkaar.. Wat geeft de bovenste cq de middelste cq de onderste veerunsters aan..?

Antwoorden (2)

Ik denk dat alle 3 de veren voor een evenredig deel uitgerekt worden. Dus ze zullen alle 3 ongeveer 8 en 1/3 kilo aangeven.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als je het héél exact wilt hebben kun je er nog bij bedenken dat de hoogste unster het meest en de onderste unster het minst zal aangeven, omdat iedere hogere unster ook het gewicht van zijn onderbuurman erbij krijgt. Maar het is de vraag of de unsters zo nauwkeurig zijn dat ze dat verschil kunnen meten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Nee. De bovenste draagt ook het gewicht van de onderste twee, en de middelste draagt het gewicht van de onderste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik inmiddels ook bedacht, zie aanvulling van het antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik had er niet voor niets bijgezet: ONGEVEER.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 25 kilo aan één unster hangt dan wijst die unster 25 kg aan.
Als je dat samenstel aan een volgende unster hangt dan blijft unster 1 gewoon 25 kilo aangeven, de volgende unster geeft het gewicht van unster 1 + 25 kg aan.
Als je dat geheel weer aan een derde unster hangt dan geeft die unster 25 kg + het gewicht van beide andere unsters aan, Jelle heeft dus gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koosknip, als dat waar zou zijn, zou je 3 unsterveren moeten uitrekken totdat de apparaten 25 kg aangeven. Waarvoor je toch in totaal een kracht van 3 x 25 = 75 kg nodig hebt. Als je er dus 3 onder elkaar hangt rekken de 3 veren gelijkmatig als je er een gewicht aanhangt.
Stel dat je 2 identieke personenweegschalen naast elkaar zet en je gaat met 1 been op iedere schaal staan. Dan geven beide schalen de helft van jouw gewicht aan. Als jij 80 kg weegt, per schaal dus 40.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat denk ik wel. De kracht die nodig is om één apparaat 80 kilo te laten aanwijzen moet hoe dan ook nu verdeeld worden over 2 apparaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is helemaal niet ter zake doende. Op de schalen samen staat een gewicht van 80 kilo. Oké, op de onderste iets meer omdat het gewicht van de bovenste erbij komt, maar laten we dat even in het midden. Maar als je twéé weegschaalveren wilt uitrekken tot de wijzer op 80 staat, zul je toch echt een kracht van 2 x 80 nodig hebben, oftewel 160 kg.
Ander voorbeeld: Neem eens een simpel balpenveertje en druk dat helemaal samen tussen je duim en wijsvinger. Ja? Neem er nu eens twee tegelijk, dan zul je merken dat je dubbel zoveel kracht nodig hebt (aangenomen dat de veertjes identiek zijn). O ja, mijn schoolopleiding heb ik helemaal afgemaakt (VWO) en terug naar school lijkt me wat overbodig.
De onderste geeft 25kg. De middelste 25 + gewicht onderste veer, de bovenste 25 + gewicht onderste & midelste veer.

De veren dragen allemaal die 25 kilo, en het gewiocht wordt niet verdeelt.

Toegevoegd na 57 seconden:
(Ze hangen in serie, en niet paralel. Pas bij paralel plaatsen (Elke unster heeft direct het gewicht aan zich hangen) wordt het gewicht verdeelt over de drie. Nu dragen ze allemaal het volledige gewicht).

Toegevoegd na 30 minuten:
De redenatie anders gebracht:

Stel je neemt een ketting met 10 schakels, en elke schakel kan 2.5 kilo dragen. Wat gebeurt er als je een schakel aan het plafond maakt, en er onderaan een gewicht van 25kg kan hangt? De ketting zal breken. Elke schakel zal de 25kg & het gewicht van de schakels onder hem aan moeten kunnen, anders knapt de ketting.

Toegevoegd na 2 dagen:
Een afbeelding om eea inzichtelijk te maken.