Hoe denkt een dier?

Als wij denken, dan horen wij ons zelf meestal praten in ons hoofd. Maar wat ''hoort'' een dier als deze denkt. Ik weet niet echt exact hoe ik mijn vraag duidelijk moet omschrijven, maar ik denk wel dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

een dier denkt niet op onze manier, maar heeft een aangeboren instinct kan associëren door ervaringen. zo kan het leren.

bij paarden kan dit bijvoorbeeld zijn: eng geluid? vluchten!
paarden zijn kuddedieren, hun instinct zegt ze te vluchten en niet eerst te kijken of het echt wel zo eng is.
toch kan je paarden trainen (bv politiepaarden) en ze leren om de verbanden (dus reactie) anders te laten opslaan in hun hoofd (het associëren) waardoor hun reactie om te buigen is.

een kat jaagt (aangeboren instinct om achter bewegende dingen en dieren aan te gaan) maar kan ook leren om van de tamme valkparkiet af te blijven. associatie bij deze vogels is dus anders dan bij de mussen in de heg buiten. toch zal het niet denken.... deze vogel is een deel van ons gezin net als ik dat ben, ik mag hier niet aankomen want dat vinden de mensen hier niet leuk.

een dier neemt waar, ziet, ruikt, proeft, hoort, voelt, kan aanvoelen dus ervaart. gebruikt hierbij het aangeboren instinct en stemt dit af op wat hij geleerd heeft. door weer waar te nemen wat er hierop gebeurd kan het dier weer meer leren. (interactie)

het zal dus niet denken en dingen afwegen, zich zorgen maken om dingen die zijn geweest of om die komen gaan.
daarom zeggen we ook wel dat het dier leeft in het hier in het nu, en dat alles te leren en af te leren is. hoe sterk het instinct is zal uitmaken hoe makkelijk dit gaat
de krokodil zal je niet snel zien als dier in het circus, een aap, paarden honden en olifanten daarentegen weer wel.

hoe meer inzicht je hier zelf in hebt, hoe makkelijker je het 'denken' van een dier kan inschatten en hierop in kan spelen. (de interactie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor je uitgebreide toelichting. De diepgaande antwoorden op mijn vragen hebben mij overgehaald mijn gast account om te zetten in een ''echt'' account. Bedankt allen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen dank, you'r welcome :)

Andere antwoorden (3)

Ik heb hier een antwoord op je vraag gebaseerd op een hond http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/41583-hoe-denken-honden.html Dit zal waarschijnlijk ook voor veel andere dieren gelden. Ik hoop dat dit een tevreden antwoord op je vraag is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, dit artikel slaat de spijker op zijn kop. Dankjewel, dit is wat ik zocht. Erg fascinerend ook om te lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben blij dat ik je op de vroege morgen nog een goed gevoel heb kunnen bezorgen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ja ik ontdekte de site en betrapte mezelf erop dat ik nog met een paar vragen van levensbelang zat:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die je hier gaat stellen of waar je daar het antwoord op hebt gevonden ?
Een dier zal in beelden, geuren en andere zintuigelijke ervaringen uit het verleden denken.
Dat "hogere "dieren denken, staat voor mij vast.
Dat ze een zeker bewustzijn hebben staat voor mij vast.
Daar komt bij dat ze een veel sterker gebruik maken van instinct.
Van de slimste papegaai aller tijden is bekend dat deze gedachtengangen had die leek op die van een 7 jarig kind.
Deze was zelfs in staat andere papegaaien te leren praten en bij onbekende voorwerpen namen van dingen te gebruiken die hij wel kende.
Jammer genoeg werd deze grijze roodstaart maar ongeveer 40 jaar.
Dit zijn wellicht uitschieters maar als dieren dingen aanvoelen en angst kennen, moeten WIJ daar rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denken kan omschreven worden als een innerlijk of mentaal proces waarbij een beeld of voorstelling (van iets of iemand), herinnering (van iets of iemand), of idee (inzicht, begrip, plan) wordt gevormd. Nadenken, overwegen, zich te binnen roepen zijn aan denken verwante begrippen.

Je hebt vele vormen van menselijk denken zoals:
Beelddenken is een vorm van denken in beelden.
Creatief denken is het denken over een nieuw object of voorwerp.
Helder denken is het oog hebben voor wat er daadwerkelijk om je heen gebeurt.
Kritisch denken wil eigenlijk zeggen dat men onafhankelijk van andere mensen informatie analyseert en beoordeelt.
Lateraal denken is gebaseerd op het opnieuw (anders) ordenen van de bestaande informatie om zodoende nieuwe informatie te laten ontstaan.
Magisch denken, is in religieuze of bijgelovige zin het
denken in termen van hogere krachten en symbolen.
Introspectie is een activiteit waarbij de eigen gedachten, gevoelens en herinneringen tot onderwerp van overdenking gemaakt worden.
Probleemoplossend denken is een vorm van denken en manier om kennis te vergaren om een oplossing voor een complex probleem te vinden.
Systeemdenken is een gestructureerde wijze van denken over de realiteit als samenhangend geheel.

Een kip volgt geen cursussen in het hoenderhok. En natuurlijk houdt een aap geen voordracht over bomenklimmen. Maar toch zijn dieren niet dom. Ze kunnen eenvoudige problemen oplossen, zelfs talen aanleren. Maar is dat denken in de zin van de definitie van denken?

Dieren en mensen hebben overeenkomstige manieren om zich emotioneel en psychisch uit te drukken. De emoties maken deel uit van het begeertebeginsel. Maar dieren beschikken niet over een denkvermogen waarmee ze zichzelf kunnen beschouwen en kunnen nadenken over hun eigen evolutionaire situatie: een hond vraagt zich niet af waarom hij een hond is.

We weten nauwelijks hoe mensen denken omdat ieder mens uniek is en anders denkt. Wel zijn er overlappende gedeelten.
Ik zou willen stellen dat er dieren zijn die bepaalde stukjes van het denkvermogen van een mens hebben en dat zij voor de rest hun instinct volgen.
Of ze daarbij stemmen horen….
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor je uitgebreide toelichting. De diepgaande antwoorden op mijn vragen hebben mij overgehaald mijn gast account om te zetten in een ''echt'' account. Bedankt allen!