Hoe weet de piloot van een straalmotorvliegtuig wanneer precies hij voldoende 'lift' heeft om op te stijgen?

Stel dat het vliegtuig aan het racen is op de baan om snelheid te winnen. Hoe weet de piloot dus wanneer perecies er voldoende luchtdruk onder de vleugels is ontstaan en hij de zwengel/roer omhoog moet gooien om op te stijgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Vele factoren spelen een rol, belading, tegenwind enz. Zo is een groot beladen verkeersvliegtuig vanaf 250-300KM/H (ze spreken dan ban knopen (=1852meter) in staat los te komen omdat het vleugeloppervlak sterk vergroot is, wat hij ook bij het landen doet, anders zou dat rond de 400KM/H pas kunnen en dat is lastig sturen.... Vanuit stilstand heeft het verkeersvliegtuig ongeveer 20 seconden nodig om die snelheid te halen, ik heb het wel eens geklokt. Het maakt dan een groot verschil of ze hem eerst op de rem zetten ,de motoren op vol vermogen brengen en de rem dan pas loslaten (17 sec) of dat ze al rijdend snelheid opbouwen, de motoren hebben even werk om op volle stuwkracht te komen. Pal achter de motor kan dan een druk van wel 40 atmosfeer ontstaan, geen geschikte plek om daar te zijn.... Bij het landen kan de straalmotor de stuwkracht naar voren blazen zodat zeer gauw de snelheid uit het toestel gehaald kan worden, alleen remmend komen ze niet snel genoeg tot stilstand en slijten de banden enorm.... Straaljagers hebben beduidend meer snelheid nodig maar trekken veel sneller op zodat de startbaan niet langer hoeft te zijn. De piloot zal pas tot vliegen overgaan als de snelheid RUIM voldoende is, het starten is dan ook een van de weinige momenten dat de motoren plank gas krijgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100