Dat komt door het verschil ik kookpunt.

Water kookt bij 100 °C. Olie kookt pas bij een veel hogere temperatuur - afhankelijk van de oliesoort zo rond de 180 °C.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een vloeistof die wordt verwarmd, wordt warmer en warmer - tot het kookpunt wordt bereikt. Op dat moment gaat de vloeistof koken. De temperatuur neemt niet meer toe, maar blijft gelijk.

Zolang de vloeistof nog niet kookt, wordt de toegevoerde energie dus omgezet in een hogere temperatuur van de vloeistof. Zodra de vloeistof kookt, wordt de toegevoerde energie niet meer omgezet in een hogere temperatuur, maar in het omzetten van de vloeistof in gas. Dat gas veroorzaakt de bellen en dus het gebloeber dat je ziet wanneer iets kookt.

Elke stof heeft een ander kookpunt. Alcohol kookt bijvoorbeeld al bij zo'n 80 °C, olie bij ongeveer 180 °C, ijzer pas bij 2750 °C, stikstof daarentegen al bij -196 °C, kooldioxide bij -78,5 °C.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
In gewone taal uitgelegd, hangt het kookpunt af van de kracht waarmee de moleculen van de vloeistof aan elkaar kleven. Hoe groter die kracht, hoe meer energie er nodig is om de vloeistofmoleculen van elkaar af te trekken. Een stof waarin de moleculen vrij door elkaar heen kunnen bewegen maar wel stevig aan elkaar kleven, is een vloeistof. Een stof waarin de moleculen vrij door elkaar heen kunnen bewegen, en niet meer aan elkaar kleven, is een gas. Om van vloeistof naar gas te gaan, moet er dus genoeg energie worden toegevoerd om de kleefkracht van de vloeistofmoleculen te overwinnen. Vandaar dat een stof met een hoge kleefkracht een hoger kookpunt heeft dan een stof met een lage kleefkracht. De laagste kleefkracht hebben de moleculen van helium. Daarom kookt helium al bij -270 °C.
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee, niet in z'n algemeenheid. De "kleverigheid" van vloeistofmoleculen hangt van veel meer af dan alleen de dichtheid. Het hangt bijvoorbeeld ook af van de vorm van de moleculen, en van de verdeling van elektrische lading over het molecuul.

Andere antwoorden (4)

simpelweg omdat olie een dichtere structuur heeft wat zich weer uit in de stroperigheid .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat de moleculen anders reageren bij hoge temperaturen. Ze leveren vaak ook meer energie dan water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet zo. Als je het water maar heel stevig opsluit in een drukvat, kun je net zo hoge temperaturen bereiken.
AWM
14 jaar geleden
Bij gelijke druk wordt olie heter omdat het een hoger kookpunt heeft dan water. Water gaat bij 100 graden verdampen en wordt niet heter. Dat is anders inderdaad als je water onder druk verwarmt. Dan wordt het kookpunt van water hoger. Maar als je de olie onder dezelfde hoge druk zou verwarmen, wordt de olie weer heter omdat het kookpunt van de olie dan ook hoger is. Dit laatste is trouwens niet aan te raden: "Do'nt do this at home!' De olie wordt dan wel héél erg heet.