Als je in de ruimte bent, ver weg van de aantrekkingskracht van sterren en planeten, en je versnelt, voel je dan g-krachten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die ene keer dat ik t deed, voelde ik niks

Het beste antwoord

Yep, kunnen op twee verschillende manieren optreden: bij versnelling: F(kracht)=m(massa)*a waarbij a de versnelling is en als je rondjes gaat draaien a (versnelling)= ω x v (snelheid) waarbij ω de hoeksnelheid is in rad/s.
Zie wikipedia voor meer details. De versnelling (g krachten) heeft dus niet altijd met de zwaartekracht te maken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ik DENK het niet omdat we g-krachten voelen door de wet van de traagheid. Bv: de auto versnelt, maar ons lichaam blijf nog even achter, dus plakken we tegen onze stoel. De ruimte bestaat uit het werkelijke niets, dus wordt je ook niet aangetrokken, dus volgens mij is de wet van de traagheid niet van toepassing in de ruimte. ik hoop dat je eraan uitkunt, maar ik ben absoluut NIET zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jijzelf hebt nog massa en dus traagheid. Waar jij het denk ik over hebt is gewicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als deze beoordeling niet klopt volgens de beredenering van bodypower hoeft men geen minnen te geven. deze beredenering wordt wel weer hersteld door anderen en kan hij zijn gedachten opnieuw ordenen. Dit is de beste manier van iets leren. Alles hoeft niet perse goed te zijn. hij schrijft niet voor niets: Ik ben niet absoluut zeker. daarom een plus.
Je hebt een kracht nodig om te versnellen. Die kracht voel je omdat die op jouw lichaam wordt uitgeoefend, en dat zijn de G-krachten waar je het over hebt.

Ongeacht zwaartekracht heb je altijd te maken met G-krachten als je versnelt of vertraagt.
itsme
12 jaar geleden
Iedere actie kent een reactie.
Iedere voorwaartse beweging veroorzaakt ook een terugwaartse beweging.
Dat zijn in dit geval de G krachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk best een goeie vraag, want voelen wij de aantrekkingskracht van de aarde? Ja en Nee. Als we gewoon op de grond staan voelen we de aantrekkingskracht op een manier zoals we gewend zijn. Zouden we van een heeel hoge toren springen, dan voelen we de aantrekkingskracht op een heel andere manier. Ik denk dat je het wel voelt omdat je snelheid continue verandert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat slaat nergens op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heeft de vergelijking met aantrekkingskracht van de aarde, en van een flat springen met g-kracht te maken? Min.
Dat is een heel fundamentele vraag. Ernst Mach was van mening dat de versnelling ten opzichte van de totale hoeveelheid materie in de kosmos verantwoordelijk moest zijn voor de traagheid van een voorwerp. In een hypothetisch volkomen lege ruimte is versnelling betekenisloos, zoal het versneld bewegen van een enorme lege doos om een voorwerp. Het is dan slechts een versnellend coordinatenstelsel zonder fysische betekenis.

Zou je dus in een leeg heelal zijn of een heelal dat zo ijl is dat de zwaartekracht van andere objecten gedurende de levensduur van het heelal niet de tijd heeft gehad om jou te bereiken dan is er geen traagheid waarneembaar. Relativistisch gezien is je versnelling dan toch betekenisloos, omdat niet duidelijk is ten opzichte waarvan je versnelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.

Als je raket met 10m/s^2 zou versnellen dan voel je hetzelfde als wanneer je op Aarde zou staan (nou ja, afgerond). Je kan dit ook voelen als je in een lift staat. Als de lift net omhoog gaat en nog niet op snelheid is merk je heel even dat je wat zwaarder bent. Andersom weeg je bij omlaag gaan heel even iets minder. Je kan dit met een weegschaal zelf uittesten. De versnelling van de lift is echter maar heel klein en heel kort. Hoge G-krachten zijn niet echt een pretje. Zelfs achtbanen gaan zelden over de 5 a 6 G heen (6.3 is de zwaarste dacht ik). Om zelfs maar tot 1 G te komen heb je al een forse motor nodig.

Zwaartekracht is eigenlijk niks anders dan versnellen (Einstein heeft dit beschreven in zijn algemene relativiteitstheorie). Iedere versnelling voel je dan ook net zoals je zwaartekracht zou voelen.

Overigens zit je nergens echt helemaal buiten de zwaartekracht van sterren en planeten maar omdat de invloed van zwaartekracht afneemt met afstand zal je zo tussen de melkweg en Andromeda niet veel merken van die zwaartekracht :) (Je zal ook vrij moeilijk kunnen bepalen of je in een bepaalde richting beweegt.)