Kun je een foto maken van een fata morgana?

Zoja, dit graag bewijzen met een foto.

Deze professor denkt er toch echt anders over:

'ja zonder probleem. Een fata morgana is een luchtspiegeling. En een luchtspiegeling bestaat echt. Het is dus niet iets dat onze ogen of hersenen verzinnen. Je kunt hem gewoon fotograferen.
Geraadpleegde expert: prof. dr. Lucas van Vliet, hoogleraar natuurkunde aan de Technische Universiteit Delft.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (14)

Nee...want het is gezichtsbedrog.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat kan je inderdaad niet op een foto vastleggen omdat het gezichtsbedrog is.

Als dit wel zou kunnen, dan weet je niet meer of het een fata morgana is, of dat het echt is....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Een fata morgana is een luchtspiegeling. Oorspronkelijk kwam het voor in de woestijn, waar het door de opgewarmde lucht kon lijken of ergens in de verte water was, iets wat je daar maar al te graag wou zijn. Omdat het komt door de afbreking van lichtstralen die door een camera erg wordt beïnvloed, is het niet mogelijk dit op camera vast te leggen. Overigens wordt het nu vooral als uitdrukking gebruikt voor iets wat fantasie is, wat je dus al helemaal niet kan fotograferen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
voila, vanuit Kaatsheuvel... :-)

Serieus: ik denk dat de camera wel eens dingen kan vastleggen die op plaat er heel anders uitzien dan IRL. Als een fata morgana mag worden gezien als gezichtsbedrog in het algemeen is het mogelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Briljant!
:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En er zit ook nog een niet-onzin stukje in. Dat van de camera meen ik. Door te spelen met dieptescherpte kan je hele leuke (on)bedoelde effecten in de plaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Potverre... was ik weer te laat! Ik als ware Efteling Fan **mopper** ;)
neen......
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
toch wel mensen, Wikipedia:
Het zijn reflecties van lichtstralen, geen illusies. Die reflecties komen ook in je camera.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat kan inderdaad, de hoogleraar heeft gelijk. Even googlen levert deze foto op (zie bron)

Je ziet tussen de grond (bruin) en de spiegelende luchtlaag (ook bruin) nog een stukje lucht (blauw) waardoor het lijkt of er water ligt. Dat is dus de fata morgana, je denkt water te zien maar als je er heen loopt is het er niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad het kan wel. Ik heb jaren geleden in de sahara foto's van een fata morgana gemaakt. Dit was helaas voor het digitale tijdperk zodat ik ze hier niet als bewijs bij kan voegen (heb helaas geen scanner thuis). Jullie moeten me dus maar op m'n woorden geloven :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uiteraard kan je een foto maken van een fata morgana, zelfs filmbeelden. Een fata morgana is inderdaad een luchtspeiegling. Op een bepaalde plek is de lucht dusdanig warm dat de dichtheid verandert en het licht kan breken (zoals je ook ziet net boven het asfalt op een warme dag). Het licht van een object wordt door de warme lucht gebroken en projecteert dit object op een andere plaats. Zoals het licht op het netvlies van de toeschouwer valt kan het ook op de lens van een camera vallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het antwoord is natuurlijk "ja". Een fata morgana bestaat simpelweg uit lichtstralen die zo worden afgebogen dat ze voor mensen een misleidend karakter krijgen. Maar het blijven lichtstralen die je kunt zien met je biologische 'fototoestellen', je ogen.
Dus het kan ook met een normale camera.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat de neezeggers in de war zijn met een hallucinatie.

Een fata morgana ontstaat door het afbuigen van lichtstralen waardoor het lijkt of er ergens water ligt. Die lichtstralen worden opgevangen door je ogen, of door een camera.

Een hallucinatie ontstaat doordat je hersenen tijdens een soort 'kortsluiting' beelden produceren in een poging om de vreemde signalen te interpreteren. Daar komen je ogen helemaal niet aan te pas, en er is ook niets in de buitenwereld dat door een camera vastgelegd kan worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor echt gezichtsbedrog zie de link
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee kan niet is gezichtbedrog
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
doe Lucas de groeten als je hem ziet :)