Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weet ik of een atoom elektronen afstaat of opneemt?

oftewel, is het een reductor of oxidator?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Binas?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja.. maar wanneer kijk je naar de linkerkolom en wanneer naar de rechter..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt van het gegeven gegeven af. Als er alleen NA staat, moet je naar NA zoeken en niet NA+ (ik zeg maar wat, heb mijn binas niet bij de hand).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

In het algemeen geldt dat een atoom streeft naar een volle buitenste elektronenring. Zuurstof (atoomnummer 8) heeft twee elektronen in de binnenste schil en zes in de buitenste. In de buitenste schil is er plaats voor acht, dus twee elektronen ontbreken. Hierom berust de oxiderende werking van zuurstof. Het tegengestelde bestaat ook, een natriumatoom bevat in de buitenste elektronenring een enkel elektron, en je voelt het al aan, daar wil natrium van af en is dus een reductor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak kun je het zien aan de reactievergelijking, of zelfs alleen al aan de omschrijving van de vraag.

Bijvoorbeeld: 2H+ (aq) -> H2 (g)

Hier zie je dat waterstof van een + lading naar een neutrale lading gaat. Er komen dus elektronen bij. want +2 + -2 = 0

Een andere stof zal de elektronen moeten leveren, dus is de reactievergelijking niet volledig.

Dit is dus de halfreactie van waterstof:
2H+ (aq) + 2e- -> H2 (g)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding