Waarom bewegen theeblaadjes op de bodem van een kopje, als je roert, naar het midden toe?

De theeblaadjes zijn zwaarder dan het water, ze liggen tenslotte op de bodem. Zou de middelpuntvliedende kracht ze dan niet juist naar buiten moeten slingeren, nadat je geroerd hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een van de redenen is dat de thee aan de buitenkant (bij het glas) stilstaat. De snelste draaiing zit ergens tussen het midden en het glas.
Tegen het glas is de theespiegel hoger dan in het midden, dus is de druk daar hoger, dus zal er langs het glas thee van boven naar beneden stromen. Deze stroom zal aan de bodem een stroom inwaarts veroorzaken, en langs de as weer naar bovan.
Door deze stroom worden de blaadjes naar de as toe "geblazen".
Reddie
10 jaar geleden
Daar is zelfs een wikipedia pagina aan gewijd. Dit komt door de weerstand die de stroming aan de bodem van het kopje ondervindt. Daardoor ontstaat er een tweede stroming die van de buitenkanten van het kopje naar het midden en dan weer omhoog gaat. Als je onder aan het kopje bij de zijkant kijkt dan is de druk daar hoog door de opwelling van het water, en dat wordt niet gecompenseerd door de drukverlaging volgens Bernouilli omdat de thee daar niet erg hard rondstroomt (door de weerstand van de bodem) De secundaire stroming neemt de theeblaadjes netjes mee, maar door hun gewicht gaan ze niet weer mee naar boven.
Het is dus een drie dimensionaal probleem doordat er boven en onder een verschil in stromingsweerstand is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vanwege middelpuntszoekende kracht. http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelpuntzoekende_kracht