Zorgen zoutionen meer voor een hogere kooktemperatuur van water dan andere opgeloste stoffen? Zo ja, waardoor komt?

Als je natriumchloride oplost in water blijkt de kooktemperatuur boven de 100 graden te komen liggen. Maar waardoor komt dat eigenlijk precies?
Is het dan zo dat de waterstofbruggen door de ionen verstoort worden of juist niet, of is het zo dat de ionen de watermoleculen verhinderen te ontsnappen aan het water? Maar als dat zo is, zijn er dan meerdere moleculen die de kooktemperatuur omhoog brengen of is dat juist alleen bij ionen (natrium en chloor), hoe komt dat zo?

zie ook: http://www.goeievraag.nl/wetenschap/biologie/vraag/476701/klas-biosferen-zout-water-ander

Toegevoegd na 44 minuten:
Ik weet niet zeker of het van belang is maar misschien is het beter om de damptemperatuur. Want water lijkt me ook te kunnen verdampen bij kamertemperatuur. Ik ben even in de war tussen waterverdamping bij kamertemperatuur (in ieder geval lager dan koken) en verdamping na koken. Is het verschil slechts dat het bij de een sneller gaat of is het iets heel anders.

Toegevoegd na 58 minuten:
Het verschil al gevonden vermoed ik: bij koken moeten er gasbellen ontstaan en bij gewoon verdampen dus niet. Ik vermoed dat dat je dan voor koken eigenlijk ook verdampen kunt lezen. Maar verbeter me als er toch voor het antwoord een cruciaal verschil in zit.

erotisi
8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat het koken versus verdampen betreft: water heeft een bepaalde dampspanning. Zolang de partieeldruk van water in de gasfase lager is aan de dampspanning zal er netto meer water verdampen dan er condenseert. Bij koken is de dampspanning (hoger door een hogere temperatuur) gelijk aan de omgevingsdruk waardoor de watermoleculen de druk kunnen overwinnen en er inderdaad dampbellen in de vloeistof kunnen ontstaan. Dus de kooktemperatuur is de temperatuur waarbij de dampspanning van een vloeistof gelijk is aan de omgevingsdruk.

Antwoorden (1)

Doordat het verschillende stoffen (mengsel) zijn heeft het geen kookpunt maar een kooktraject. Het water begint al eerder dan bij 100 graden te koken en het mengsel kookt iets boven de 100 graden.