Voor brood is dat voornamelijk zetmeel. In je lichaam wordt dit dan omgezet in anders "suikers".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat kan er allemaal in brood verwerkt worden :

- Granen (tarwe, rogge, haver, spelt, zemelen,..)
- pitten en zaden (pompoen, lijnzaad, zonnebloempit
- noten en vruchten (rozijnen, krenten, walnoten,...)
- (gejodeerd) zout
- water
- suiker (in suikerbrood)
- ei (in sandwiches)
- boter (in boterpistolets)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij allemaal.
Organische stoffen zijn toch stoffen die van natuurlijke oorsprong zijn en bijgevolg biologisch afbreekbaar zijn ? (vb klokhuis van een appel)
Of heb ik jouw vraag misbegrepen ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb het even opgezocht voor jou (en voor mezelf): B. Organische stoffen
In de natuur zijn de stoffen te verdelen in organische en anorganische stoffen. Organische stoffen komen alleen in levende organismen en hun dode resten voor. Chemisch bekeken bestaan ze uit een keten van twee of meer C-atomen. Aan deze C-atomen zitten weer andere atomen. Voorbeelden van organische stoffen zijn: eiwitten, koolhydraten (vb, suiker en zetmeel) en vetten. Steenkool, olie, wol en leer zijn afkomstig van organismen en bestaan daardoor ook uit organische stoffen. Anorganische stoffen zijn afkomstig uit de levenloze natuur. Voorbeelden zijn: water, ijzer, koper, zuurstof, ijzerzouten, kalkzouten etc. Anorganische stoffen komen ook in organismen erg veel voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even gekopieerd van Wikipedia: "Een organische verbinding is een chemische verbinding waarvan een molecuul minstens een koolstofatoom bevat. Uitzonderingen vormen de carbonaten, cyaniden, cyanaten en thiocyanaten." "Organosiliciumverbindingen, die silicium in plaats van koolstof bevatten, worden wel tot de organische verbindingen gerekend." "Naast koolstof bevatten organische verbindingen vrijwel altijd waterstofatomen." Het is dus geen eis dat het waterstof moet bevatten, maar dat is in de regel dus wel zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van de genoemde zaken is er overigens geen een organische stof. Het zijn nl. OF anorganische stoffen, OF samenstellingen van stoffen. Een stof is echt een molecuul. Granen, pitten, zaden, noten, vruchten, ei en boter bevatten natuurlijk wel organische stoffen, maar als ingrediënt op zich zijn ze het natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, weeral wat bijgeleerd, bedankt
Nog een leuk weetje- in veel brood wordt paardenhaar verwerkt om de korst krokant te krijgen. Vooral brood in de supermarkt. Het is een e-nummer en lekker organisch :-)