vragen over atomen

1.wat is een andere naam voor atoomsoort

2.Kan een molecuul zijn opgebouw uit meerdere atomen van dezelfe soort? zo ja geef een voorbeeld

3.Hoeveel atoomsoorten bestaan er ongeveer?

4.Hoe heten de afkortingen waarmee atoomsoorten worden aangegeven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zow, lekker huiswerk aan het maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kun je dit allemaal vinden in je schoolboek of in je aantekeningen. Als je hebt opgelet in de les natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom bedenken ze toch elke keer weer nieuwe termen??? is dat om ervoor te zorgen dat generaties elkaar nooit zullen begrijpen?? Wat is het nut van een woord als atoomsoort...? atomen zijn geen soorten als ik de hier gegeven uitleg volg. Als er nu bedoeld werd dat soorten de kolommen in het periodiek systeem (PS) zijn, kan ik er nog een beetje begrip voor hebben, maar niet als er gewoon 'element' of 'naam' mee wordt bedoeld. Het PS is niet voor niets een SYSTEEM....

Antwoorden (2)

1: Element (naam)
2: Ja, zuurstof = O2 (twee zuurstof atomen)
3: Zie het (directe hit met google)
4: Ik neem aan dat hiermee het hiervoor genoemde "periodiek systeem van de elementen" wordt bedoeld. De letters daarin worden internationaal gebruikt om de atoom namen weer te geven (latijnse benamingen overigens)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ad 2: ja HEEL VEEL moleculen bestaan uit veel dezelfde atomen: zoals veel grote organische (bio)molekulen: bevatten heel veel Koolstof- en Waterstof-atomen en daarnaast een wisselend aantal Zwavel-, Stikstof- en andere atomen. Maar ik denk dat je dit nog wel eens krijgt als je wat verder bent op school, jongen