Kan helium in een vaste stof veranderen onder 1 atmosfeer

aangezien de smelttemperatuur van helium 4,2 kelvin is. is het zo dat die 4,2 graden het verschil tussen vloeibaar en vast kunnen maken?

Toegevoegd na 15 uur:
Heb inderdaad een foutje gemaakt
Smeltpunt = Kookpunt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

4,2K is het kookpunt - niet het smeltpunt.
Boven 0,9K verdampt het.

"Unlike any other element, helium will remain liquid down to absolute zero at normal pressures. This is a direct effect of quantum mechanics: specifically, the zero point energy of the system is too high to allow freezing. Solid helium requires a temperature of 1–1.5 K (about –272 °C or –457 °F) and about 25 bar (2.5 MPa) of pressure."

Vertaald: het blijft een vloeistof onder ‘normale atmosferische druk’.

De overgang (in het *algemeen*) tussen vloeibaar en vast is 'oneindig' klein, dus veel kleiner dan 4,2 graden verschil.