Vroeger waren de dagen korter dan nu , dan klopt de koolstofmethode toch helemaal niet ?

Ik las net dat een dag 250 miljoen jaar geleden maar 21 uur duurde omdat de aarde sneller draaide, deze is steeds langzamer gaan draaien, tot nu naar 24 uur ongeveer. Maar wordt daar met de koolstof methode rekening mee gehouden? Aangezien dan het aantal jaren niet klopt in onze ogen lijkt mij.
( ja ik weet dat het wel nihil is, en dat een paar duizend jaar ook niet veel scheelt, maar toch.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Cryofiel
14 jaar geleden
Zie mijn antwoord - hoop ik. Het aantal jaren zou inderdaad niet kloppen als ook toen het jaar 365 dagen had geduurd. Echter, toen duurde een jaar hetzelfde aantal seconden als nu - dus even lang als nu. Dat dat meer dagen waren dan nu, is niet relevant.
Cryofiel
14 jaar geleden
SNE heeft het ook prima uitgelegd. Die heeft zijn welverdiende +1 inmiddels van mij gekregen.

Het beste antwoord

De koolstofdateringsmethode bepaalt de tijd in jaren (eigenlijk in duizenden jaren).

De lengte van het jaar is niet veranderd.

Dat een dag vroeger 21 uur duurde in plaats van 24 uur, maakt niet uit. Nu zitten er ongeveer 365 dagen in een jaar; dat betekent dat er vroeger ongeveer 417 dagen in een jaar zaten.

417 dagen van 21 duur of 365 dagen van 24 uur - dat maakt niets uit.

Kortom, aangezien de koolstofdateringsmethode de tijd uitdrukt in (duizenden) jaren en niet in dagen of uren, klopt die methode nog steeds.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Koolstofdatering (en andere radiometrische dateringstechnieken) staan in hun geheel los van de omwentelsnelheid van de aarde om haar eigen as.

Radiometrische datering werkt op basis van de vervalsnelheid van radioactieve isotopen. Deze vervalsnelheid is gelijk bij alle omstandigheden die tot nog toe getest zijn, en er zijn er een hoop getest - hoge en lage temperaturen, sterke magnetische velden, etc.

De snelheid van de aarde in haar baan om de zon (en dus de duur van een jaar) wordt in zijn geheel niet beïnvloed door de omwentelsnelheid van de aarde om haar eigen as.

De omloopsnelheid van een kleiner hemelobject om een groter hemelobject verloopt volgens Kepler's wetten in een licht elliptische baan, waarbij een gelijke oppervlak van de ellips in een gelijke tijd wordt afgelopen.

Je hoeft voor koolstofdatering dus geen rekening te houden met de lengte van dagen in een ver verleden. Komt nog bij, dat Koolstofdatering sowieso maar betrouwbaar is tot zo'n 25 tot 30.000 jaar, dus de omstandigheden 250 miljoen jaar geleden zijn in hunn geheel niet relevant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14C dateringen uitvoeren kan niet met materiaal dat ouder is dan 60.000 jaar. Dat dagen vroeger korter waren vormt niet echt een probleem. Eerder is het een probleem om de dateringen te kalibreren naar 'echte jaren' omdat de 14C concentratie in de atmosfeer door de tijd heen nooit constant is, maar ook dit is niet echt lastig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De koolstofmethode is een meetmethode en is onafhankelijk of vroeger een dag wel/niet langer was. Mocht dat laatste het geval zijn, dan blijft men toch rekenen met de huidige daglengte. Wel zo makkelijk lijkt me.