Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe ver kan een ballon met een briefje eraan komen?

1e helft september 2009 zijn in Noord-Brabant ballonnen opgestegen. De verste gevonden ballon was bij Heinävesi in Finland tussen Savonlinna en Kuopio, ca 400 km ten noordoosten van Helsinki. Als een ballon hoog stijgt, knapt die door het luchtdrukverschil. Alleen als er inversie optreedt, stijgen ballonnen niet hoog. Maar bij inversie is er veelal geen of weinig wind. Dan komt de ballon niet ver. Hoe kan de ballon dan toch zo ver zijn gekomen?

Toegevoegd na 6 dagen:
Degene die wat zei over het niet volledig opblazen van de ballon had wel een goed verhaal. Ik ben echter in het bezit van een e-mail van iemand van de Vereniging Nederland Finland, waarop een foto stond van het moment dat de ballonnen de lucht in gingen. Als ik de foto bekijk, waren de ballonnen wel goed gevuld. Ik weet niet, hoe ik een e-mail met bijlage in Goeievraag kan plaatsen. Weet iemand dat?

5.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Misschien heeft hij een lift gehad van een vliegtuig, nou ja het briefje dan.
Ik geloof hier nooit zo in namelijk, al helemaal niet meer nu ik jouw verhaal zo lees.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die van mij is ooit in Duitsland aangekomen. Hoe wil je bewijzen dat het niet waar is? Hoe krijgt degene in Finland anders jouw briefje? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duitsland is geen finland, dat scheelt zo'n 3ooo km.
En dat zei ik toch als een aardige buurman richting finland gaat vliegt hij mee in het vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
xD
3, 400 km is redelijk ver voor een gewone ballon. Echter, er is geen enkele reden waarom een ballon niet verder kan komen. Je moet er voor zorgen dat de ballon niet te vol is: Dan heeft de ballon de mogelijkheid nog zeer ver uit te zetten voor hij knapt. Dit zie je ook bij weerballonnen, welke vrijwel leeg worden los gelaten en zo tot zeer grote hoogte grote afstanden afleggen.

Als de ballon op deze manier los gelaten wordt, knapt hij niet snel, en kan dus door een licht brisje al snel honderden kilometers worden vervoert. We hebben in Zurich een keer balonnen los gelaten, waarvan enkele tot ver in oost europa aan de russische grens zijn terug gevonden. En andere waren de stad niet eens uit gekomen. Een betejel geluk hebben :D
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding