Waarom is machnetisme geen vorm van energie?

Het kost namelijk wel energie om magneten van elkaar af te krijgen of tegen elkaar aan te houden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (6)

Omdat machnetisme niet bestaat :p

We spreken over energie als iets in staat is om "arbeid" te verrichten. Magnetisme is hiertoe in staat, dus magnetisme is weldegelijk een vorm van energie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een voorwerp in een magnetisch veld heeft, vergelijkbaar met een voorwerp in een zwaartekracht veld, gewoon potentiële energie. Dus er wordt arbeid verricht door een voorwerp loodrecht op het veld te verplaatsen en dat kost energie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het energie kost, wordt het magnetisme daardoor dan zwakker?
Zo niet, wat vult het dan aan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ed: het ene type energie (potentiele energie) wordt omgezet in het andere type energie (kinetische energie) en daarbij gaat geen energie verloren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zwaartekracht wordt ook niet zwakker als je het 'gebruikt'.
De zwaartekracht verricht/levert namelijk geen energie, dat doet magnetisme ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties, spaart mij er een uit :)
Magnetisme is de versterkte adhezi door een relafie kleine hoeveelheid massa op een magnetische stoffen zoals bivoorbeeld ijzer. Het is een energievorm die niet gewonnen kan worden of omgezet in een andere energievorm. Tenzij hij veranderlijk is. Energieverschil of verandering brengt pas leven in de brouwerij. Er is ook energie voor nodig om de magnetisme op te heffen of te versterken. Derhalve kan je spreken dat magnetisme geen energie bevat als het niet verandert in tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Magnetisme is als het ware een kracht, die dus energie van 'vorm' kan doen veranderen.

Vergelijk het met de zwaartekracht: het kost dan ook energie om iets van de aarde op te tillen, maar laat je het voorwerp los dan zet de zwaartekracht de potentiële energie om in kinetische energie.

Vergelijkbaar dus met magentisme: een kracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Magnetisme is niet echt een onafhankelijke kracht, het magnetische veld en het elektrische veld zijn nauw verweven. Bij een relativistische benadering van de elektrische velden is het onduidelijk is wat de elektrische en wat de magnetische component is.
Als zodanig is het magnetisch veld geen vorm van energie, alleen als er ladingen door een magnetisch veld bewegen wordt er een magnetische kracht voelbaar. Deze kracht kan echter geen arbeid verrichten omdat hij loodrecht op de bewegingsrichting werkt. Daarom veranderen magnetische velden ook niets aan de energie van een lading.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Magnetische velden die statisch zijn vergen geen (verdere) energie-investering om te blijven bestaan.
De moeite die het je kost ze van elkaar te treken is zelfde enregie die vrijkwam toen ze elkaar aantrokken en tegen elkaar gingen plakken.

Omdat magnetisme een kracht is met polen (in tegenstelling tot zwaartekracht) kun je gelijke polen met moeite tegen elkaar aandrukken, gelijk een veer in elkaar drukken energie kost die bij het loslaten weer vrij komt.

Ik kan me voorstellen dat je, zeker als je met N40+ Neodynium magneten werkt het als ongeloofwaardig overkomt dat magnetisme geen energieleverende kracht is.

Deze magneten zijn zo sterk dat als je ze in een aluminiumrail naar beneden laat glijden ze daar lang over doen.
Ze wekken dan letterlijk een wervelstroom op die de magnetische kracht tegenwerkt.

Maar dan ben je weer stiekem bezig een veld door verplaatsing energie op te laten wekken, de aluminium rail zal daardoor iets warmer worden.

Toch zijn die magneten op zich geen energiecentrales maar ze onderhouden een krachtveld.

Zo heb ik heel sterke magneten waarboven ik permanet een schijfje grafiet laat zweven.

Zelfs daar is geen sprake van energie, de grafietschijf buigt de veldlijnen om zich heen af en de veldlijnen kunnen maar beperkt door het grafiet heen.

Pas als ik het schijfje grafiet er op leg of er af haal , wordt er (door mij) arbeid verricht.

Heel veel mensen hebben perpetuum mobiles gepoogd te maken menende dat magnetisme energie is.
Geen enkel apparaat werkte blijvend.