Is er een eenheid waar stank mee gemeten kan worden?

Net decibellen kun je het volume van geluid aangeven; is er ook een naam waarmee je kunt aangeven hoe sterk iets ruikt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Helaas gaat dat niet. Immers, stank of sterkte van een geur is subjectief. Wat de één vindt stinken vindt een ander weer lekker. En waar de één het sterk ruikt, ruikt de ander weer minder.

Wel is er een aanduiding voor het aantal deeltjes van een stof in de lucht. PPM oftewel Parts Pro Million = eenheden per miljoen. 1 PPM betekend dat er 1 deeltje van een stof per 1.000.000 andere deeltjes voorkomt. Hieraan kun je wel andere zaken koppelen, wanneer een stof te ruiken is (bv chloor is te ruiken vanaf 3,5 ppm), wanneer een stof dodelijk is of hoeveel je mag binnenkrijgen tijdens je werk (en wanneer je bv een gasmasker opmoet).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wodka
9 jaar geleden
ja maar dat ligt toch aan iemands ruikvermogen ? of iemand iets vind stinken voor geluid hebben we ook een eenheid om te gemeten te worden terwijl de ander een boormachine niet hard vind en de andere wel. ligt ook aan men hun hoor vermogen. dus waarom geen stank eenheid?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat stank een omschrijving van iets is. En omschrijvingen (als stank, sterk, zwaar etc.) zijn subjectief. Dus wat de één vind kan de ander heel anders beoordelen. Tegenover die subjectieve beoordelingen staan objectieve maten. Dus dingen die je kunt meten zoals:
Stank - PPM
Sterk - Kracht (Newton, PK)
Zwaar - gewicht (gram) Geluid daarentegen kun je inderdaad meten in decibellen, dat is een objectieve norm. Of iets ook daadwerkelijk lawaai is weer subjectief (mijn buurman met een hardcore cd op volvermogen is misschien 100 dB, voor hem mooi voor mij lawaai).
wodka
9 jaar geleden
oke voor mij is het nu duidelijk! bedankt voor de extra uitleg :) !