Hoe kan het dat de meeste mensen blijven drijven in de dode zee, en ik bijvoorbeeld niet. Ik zink als een baksteen en mijn vrouw blijft wel drijven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (7)

Dat betekent dat de soortelijke massa van je lichaam hoger is dan die van de gemiddeld mens en dat van het water in de dode zee.
Overigens is dit wel heel bijzonder en kun je deze eigenschap ten gelde maken.
ps. heb je je schoenen wel uitgetrokken?

Toegevoegd na 52 minuten:
De sm van een levend mensenlichaam varieert rond de 1 Kg/l en is dus ongeveer gelijk aan dat van water. Daarom blijft een mens in water zweven (niet drijven).
De sm van het Dode Zee water bedraagt 1,345 Kg/l en het onwaarschijnlijk aan te nemen dat een mens hier als een baksteen in zinkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij zonk als een baksteen. Dan is je houding niet meer belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp precies wat je bedoelt. Als je in zout water wilt blijven drijven, bv zeewater wat maar een klein beetje zwaarder is dan water, dan is het belangrijk dat je mooi vlak blijft liggen, zodat je totale lichaams volume ondergedompeld wordt en de wet van Archimedes ten volle wordt benut. Maar in de Dode Zee heb je het over water dat 30% zwaarder is dan water en als je dan wilt blijven drijven dan is je houding minder belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@wildelely..Dus hiermee wil je zeggen, dat niet iedereen kan blijven zweven/drijven in de dode zee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat heb ik nergens gezegd.
Dan heb je mijn reactie en de discussie niet goed gelezen/begrepen. De vraagsteller zegt dat hij zinkt en vraagt hoe dit kan. Als dit echt waar is (wat ik betwijfel, vandaar de opmerking over de schoenen), dan heb ik in de eerste alinea uitgelegd hoe dit kan. In de toevoeging leg ik uit dat het onwaarschijnlijk is dat een mens in de Dode Zee zinkt als een baksteen, of te wel dat hij niet blijft drijven.
Zo duidelijk?
Je blijft dragen als je gewicht per 'liter' van je lichaam (Oftewel: Je soortelijk gewicht) lager is dan het gewicht per liter van het water. Immers:Het drijfvermogen is gelijk aan het gewicht van de vloeistof die je wegduwt; Als je zwaarder bent dan de vloeistof per volume eenheid, dan zink je.

Mannen hebben een hoger soortelijk gewicht dan vrouwen, oa door een lager vetpercentage, hoger spiegehalte & zwaardere botten. Daardoor blijft je vrouw wel, en jij niet, drijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is ofwel:
- het "soortelijk gewicht" van jouw lichaam hoger dan dat van het Dode Zee water (een compact lijf);
- heb je meer of andere kledingstukken aan dan je vrouw;
- heb je een heel kleine longinhoud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Puur natuurkunde, als de massa van jou lichaam meer is dan dat de draagkracht van het zout in het water is, dan kan het water je niet houden en dan zal je zinken, als de draagkracht hoger is zal je blijven drijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De massa (=gewicht) van een lichaam heeft daar niets mee te maken. Alleen het soortelijk gewicht (+soortelijke massa) van een lichaam bepaald of je drijft, zweeft of zinkt (als een baksteen).
Jij bent een zwaargewicht en je vrouw een lichtgewicht, niet perse van ieders eigen gewicht, maar in de verhouding van het volume (inhoud) met het gewicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is uw dichtheid lager dan die van het water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord is natuurlijk dat jouw dichtheid hoger is dan die van dat zoute water. Dat is wel heel bijzonder.

Je bezit dan (ik ben heel benieuwd of het klopt), echt geen grammetje vet. Spieren zijn maar iets zwaarder dan water dus die kun je wel wat hebben maar niet te veel denk ik want ze lijken lichter dan het water in de dode zee.

Vet is vooral VEEL lichter dan water dus als je daar wat van hebt blijf je beter drijven (en moet je als je gaat duiken ook extra lood omhangen)
amigo