Is er een kans dat de afgewerkte brandstofstaven in Fukushima het 'kritische' punt bereiken en dat zich een kettingreactie gaat voordoen?

Picture for question
escape
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Als ze zouden smelten en een klont gaan vormen op de bodem van het vat dan is er een kans dat er weer beperkte splijting op gang komt. Minder dan in een reactorvat dat er op gebouwd is zoveel mogelijk kernsplijting te genereren maar toch significant.
Er zit in gebruikte brandstofstaven wel minder splijtbaar materiaal maar toch nog redelijk wat. Daarom worden ze ook vaak naar speciale fabrieken (zoals AREVA in La Hague in Frankrijk) gebracht waar ze het bruikbare materiaal van het afval scheiden. Dat laatste wordt vervolgens opgeslagen en het eerste gaat terug naar kerncentrales.

De kans is ook groot dat de staven in brand vliegen. Ze hebben de brandstofstaven enorm dicht op elkaar gezet. Je hebt zo minder opslag ruimte nodig wat goedkoper is maar het maakt ook de risico's een stuk groter. Daarbij zijn die koelbaden veel minder beveiligd. Ze staan niet onder druk en het materiaal is veel minder interessant. Ze moeten echter nog wel gekoeld worden. De staven in die koelbaden zijn namelijk nog veel te heet en actief om te verwerken of op te slaan. Ook bevatten ze meer schadelijk materiaal dan de staven in een reactor. Een 'verse' brandstof staaf bevat voornamelijk radioactief uranium maar bij het splijt proces komt allerlei zooi vrij die in de gebruikte staven dus in behoorlijke hoeveelheden aanwezig is en nog veel schadelijker kan zijn voor mensen (bv cesium 137 is een beruchte).