Nee, een suiker behoort tot de suikers of sachariden want bevat naast hydroxylgroepen ook een carbonylgroep.

In principe zou je kunnen zeggen dat, ook al heeft het andere functionele groepen, het wel tot een bepaalde groep behoort. Een suiker zou je dan eerder een aldehyde (aldose) of een keton (ketose) moeten noemen omdat deze hoger in de rangorde staan dan alcoholen. Bij de ringvormige structuren is er van een carbonylgroep geen sprake en vormt deze een esterverbinding die weer lager in de rangorde staat. Je zou dan kunnen spreken van een polyol. De kenmerkende eigenschappen van suikers zorgen er echter voor dat ze in de lessen organische chemie onder een ander hoofdstuk terecht komen: dat van de suikers.

Ze worden gewoonlijk niet besproken bij aldehyden, ketonen of alcoholen. Het is dus ook ongebruikelijk dat ze zo worden genoemd.

Suiker kan wel worden omgezet in alcohol m.b.v. gistbacteriën.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als we de definitie letterlijk bekijken:
"Een alcohol of ook wel alkanol, afgeleid van het Arabische woord al-kuḥl, is in de scheikunde een organische verbinding met een hydroxylgroep gebonden met een organische koolstofketen (een aryl- of alkylgroep)."
...dan is er sprake van een (één) OH-groep.
De structuur van suikers is veel complexer en bevat meerdere OH-groepen.
Ook qua smaak ben je niet geneigd om pure alcohol als suiker te beleven.
Zie ook de afbeeldingen.

Toegevoegd na 18 minuten:
De door Daki in zijn antwoord genoemde carbonylgroepen (een koolstofatoom dat met een dubbele binding covalent gebonden is aan een zuurstofatoom) zijn duidelijk zichtbaar in de suikerstructuren.