Groot, bij methanol krijg je gelijk problemen, bij ethanol (meestal) pas bij langdurig innemen of bij veeeeeeel grotere hoeveelheden innemen.

Methanol is dus veel schadelijker dan ethanol
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi voorbeeld is spiritus wat eerst ethanol was, maar vanwege het alcohol misbruik is methanol toegevoegd plus een kleurstof (of was dat ook de metha?) om zo spiritus ondrinkbaar te maken (de kleurstof om het extra duidelijk te maken dat het geen zelfgestookte alcohol is..
Summo
10 jaar geleden
precies en ook thuisstoken van alcohol is om die reden gevaarlijk als je niet precies weet wat je doet, dan blijft er nl een heel klein beetje methanol achter in je brouwsel met alle rampzalige gevolgen van dien. Uit mijn hoofd roep ik dat je er blind van wordt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of dood.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Methanol#Toxicologie_en_veiligheid
Bij toxiciteit wordt een zogenaamde ADI waarde aan de stof gekoppeld.
De aanvaardbare dagelijkse inname( Acceptabel daily intake) uitgedrukt in mg stof /kg lichaamsgewicht. Die waarden heb ik niet kunnen vinden. Wel dat 7 gram ethanol per dag aanvaardbaar is(dat is nog geen 1/3 glas wijn) En dat tussen 35 en 200 gram per dag vergiftiging kan veroorzaken. Methanol is bij 100 mg/kg al gevaarlijk, 25 gram kan dodelijk zijn. Als je de MAC waarden vergelijkt krijg je een idee van de giftigheid van de damp. Voor ethanol is dat 1000 mg/m^3 lucht, bij methanol geldt 260 mg/m^3. Dit zijn grenswaarden in werkruimtes waar je 8 uur per dag verblijft en dus lucht inademt.
Als je de verschillen in aanvaardbare inname hoeveelheden bekijkt, kun je zeggen dat methanol veel toxischer( zeer vergiftig) is dan ethanol.