Is de lucht die wij inademen geurloos?

Behalve dat in de lucht geuren zitten die door bijvoorbeeld een hond in huis of sigarettenrook, barbecue, parfum en dergelijke, verspreid worden is de lucht dan geurloos zonder deze bronnen? Of zijn wij gewoon gewend aan de geur van lucht? Omdat je het altijd ruikt, zoals het bij sommige mensen naar hond ruikt en die mensen dat op den duur niet meer ruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Lucht heeft beslist een geur, we zijn er echter aan gewend.
Het is zelfs zo dat extreem gezuiverde kucht haast muf ruikt OMDAT er geen geur aan zit.
Daarom (bijvoorbeeld) ruikt de lucht zo gezond na een onweersbui.(ozon, vers gras )
Met water is dat eigenlijk net zo, zuiver water (demiwater)
smaakt nergens naar en dat ervaren we als onnatuurlijk.
Dat is in het laatste geval maar goed ook, demiwater is zeer ongezond om te drinken omdat het de osmotische balans verstoort.
Ik waag dat laatste voorbeeld te noemen omdat het proeven grotendeels op ruiken is gebaseerd.
We ruiken dan ook vooral verschillen, onze hersenen raken gewend aan een geur en ervaren die (soms stinkende) omgeving als reukloos.
Als je daar dan een poos weggeweest bent en je komt terug, dan ruik je pas scherp hoe sterk het ergens ruikt.
Zo heeft ieder huis zijn specifieke geur.
Gelukkig maar dat ons brein de steeds terugkerende inpulsen als normaal accepteert, anders was het gewone leven een stuk vermoeiender.
Overigens is het reukcentrum in de hersenen vrij groot, we
kunnen onze reuk dus ook trainen en blijkbaar heeft hij een zeer belangrijke functie.
Veel emoties en herinneringen zijn aan geuren gekoppeld.
Daarom doen eau de toilette fabrikanten goede zaken.
Het is daarbij opvallend dat stoffen als testosteron niet bewust geroken worden maar -toegevoegd aan geuren- hun uitwerking niet missen.
Dus zelfs geuren die we niet bewust waarnemen kunnen ons (sterk) beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Lucht is de benaming van de gassen in de atmosfeer. Afhankelijk van de plaats op aarde is de samenstelling anders. Het hoofdbestanddeel is het geurloze stikstof en de rest zuurstof. Deze zijn geurloos. Verbindingen met verbrandingsproducten, zwavelverbindingen en vluchtige stoffen (in o.a. parfums en etherische olieën) kunnen de meeste mensen goed waarnemen.

Biologisch gezien moet een stof oplossen in het neusslijmvlies om de olfactorische receptoren in de neus te prikkelen (dat zijn dus de reukzenuwcellen). Deze zenuwcellen vuren een elektrische prikkel af als ze genoeg geprikkeld worden en de hersenen interpreteren dit als een bepaalde geur door associaties te leggen.

Je kunt dus wel degelijk iets niet ruiken omdat je er aan gewend bent en ook de interpretatie kan verschillend zijn. Reuk is hoe dan ook een relatief begrip.

Ook verschilt reuk per diersoort. Er zijn vlinders die een vlindervrouwtje op een kilometer afstand ruiken, dus je kunt nooit zeggen dat de geur die je inademt 100% reukloos is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als we over niet verontreinigde lucht spreken is deze niet geurloos maar voor de mens wel reukloos. Zowel stikstof als wel zuurstof zijn kleurloze en reukloze stoffen.
Honden die vele malen beter kunnen ruiken dan mensen zullen ongetwijfeld wel onderscheid kunnen maken tussen deze twee gassen.

Lucht is niets anders dan een mengsel van allerlei gassen. Het bestaat voor 78% uit stikstof en voor 20% uit zuurstof, dat mensen nodig hebben om te kunnen blijven leven. Het hele kleine deel dat nog overblijft (1%) bestaat uit CO2 (koolstofdioxide), waterdamp en hele kleine hoeveelheden argon, neon etcetera. Hoger in onze dampkring zit ook nog veel ozon, helium en waterstof.
Normaliter, wanneer het windstil is, kun je lucht niet voelen. Zodra er een zuchtje wind staat, voel je de wind in je gezicht blazen, je voelt dan de luchtmoleculen.
De samenstelling van de lucht is niet overal hetzelfde. Vanaf 90 kilometer boven het aardoppervlak vallen de zuurstofmoleculen uit elkaar en bevinden zich alleen nog maar zuurstofatomen in de lucht.
Hoger dan 100 kilometer boven het aardoppervlak vallen ook de stikstofatomen uit elkaar. Hierdoor is er boven een hoogte van 90 kilometer geen sprake meer van echte lucht. De verschillende stoffen in de lucht vormen daar eigen atmosferen.
Als er een kleine hoeveelheid water in de lucht zit wordt de lucht droog genoemd. Het gewicht van 22,4 dm³ droge lucht is 28,96 gram. Als er meer water in de lucht is, wordt de lucht vochtig genoemd. Vochtige lucht is lichter (kleinere dichtheid) dan droge lucht.
Er zitten ook stofdeeltjes in de lucht. Deze worden van het aardoppervlak geblazen door de wind, of door vulkanen uitgespuwd. Als stoffen verbrand worden komen er ook as en roetdeeltjes in de lucht.