kijk even op de site die ik je gegeven heb onder water...

5100 m/s

Toegevoegd na 23 seconden:
stof temperatuur (K) snelheid (m/s)
Aluminium 5080
Been (massief) 3000
Been(poreus) 2600
Beton 4300
Glas 4000-4500
Ivoor 3000
Koper 3800
Marmer 3800
Rubber 50
Staal 5100
Steen 3600
IJs 269 3280
IJzer 5100
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies weet ik het niet, maar vele keren zo snel als door lucht of water... Als je ooit op het spoor gelopen hebt, dan hoor de die hele hoge geluiden van een trein van heel ver weg, dat plant zich vele malen sneller dan de luchtsnelheid voort... Maar hoeveel precies weet ik niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het niet weet? Waarom geef je dan een antwoord waar je niks mee kan? van mij een -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat heeft het voor zin om te reageren als je het antwoord niet weet. Of wil je dat je bekend wordt doordat je naam op de site komt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doelde je op mij WIKI?
Reken het zelf maar lekker uit:

c = sqrt(C/rho)

Waar:
c = snelheid van het geluid in stof 'x'
C = Elasticiteitsmodulus van stof 'x' [Pa]
rho = soortelijke massa van stof 'x' [kg/m3]

Uit de vergelijking valt op te maken dat bij stijver wordende materialen (elasticiteitsmodulus neemt toe) dat de snelheid van het geluid in dat medium toeneemt. Hetzelfde geldt voor afnemende dichtheid bij gelijk blijvende elasticiteit.

Deze vergelijking geldt algemeen. Geef iemand een vis en hij eet voor een dag; leer hem vissen en hij eet voor altijd.