Er treedt wel een scheikundige rectie op: namelijk dat het zout wordt opgelost in de soep. Jij bedoelt dat je geen "wolken" ziet, of dat het gaat bruisen,... Dat gebeurt gewoon eenvoudig niet bij deze reactie: de moleculen vallen uit elkaar en hechten zich aan het water, de zee is mmers ook niet altijd "schuimig".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oplossen is een natuurkundig (fysisch-) verschijnsel, een scheikundige reactie is het niet. Bij een scheikundige reactie worden verbindingen van elementen omgezet in andere verbindingen. In de soep is daar geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens met koosknip een - dus.
In soep zit geen enkel component waar die zoutkristallen zou kunnen mee reageren.
Door het vocht en de temperatuur vallen de zoutkristallen uit elkaar (oplossen) en kunnen zich zo beter verspreiden onder de vloeistof en smaak afgeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoezo min? dit antwoord is best goed, al zullen er misschien best dingetjes in soep kunnen zitten die een chemische reactie met zout aangaan. Als dat gebeurt is het zo minimaal dat het niet merkbaar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks AdrieK, ik heb geen probleem met een "min" als men maar een motivatie opgeeft.
Je k
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verkeerd knopje, ik wou schrijven:
Je kan hier maar moeilijk een cursus chemie gaan opzetten over reacties van zout in soep.