Hoe kan je het aantal elektronen van een stof in de boek BINAS vinden?

Ik wist het wel, maar ik ben nu de basis kwijt.
Ik weet in ieder geval wel dat ik achterin moest kijken bij Tabel 99.

Verder ben ik alles vergeten, wie kan me helpen?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

In tabel 99 zoek je het element op is het periodiek systeem. Vervolgens kijk je rechts onderin het hokje. Daar zie je een aantal getallen staan. Zuurstof bijv. 2,6. Dit betekent 2 elektronen in de eerste en 6 in de tweede schil. Deze getallen moet je dus bij elkaar optellen.
Helemaal links staat voor de rijen met zwaardere atomen nog een reeks cijfers. Deze gelden dan voor elk atoom in deze rij. Die twee of drie cijfers zet je voor de combinatie die in de oorspronkelijke lijst staat. Zo kom je op het aantal elektronen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee, dat is een handige manier. Zo hebben we het nooit geleerd terwijl ik al in het examenjaar zit o_O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas bevatten niet alle posters/afbeeldingen van het periodiek systeem al deze gegevens. Vaak staan alleen de afkorting, en het atoomnummer in het vakje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar voor binas klopt het wel ja. Daarom toch een +

Andere antwoorden (3)

Het aantal elektronen is het atoomnummer. Dus bijvoorbeeld na+ heeft 11 elektronen. Met het atoomnummer en massagetal kun je ook het aantal neuronen berekenen. Je doet dan het massagetal-atoomnummer.

Hiervoor gebruik je T99 zoals je al aangaf.

Toegevoegd na 31 seconden:
Neutronen*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het aantal neutronen niet gelijk aan het aantal protonen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoeft ook niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de protonen staan gelijk aan de elektronen dus het atoomnummer. Pas bij de neutronen moet je rekenen.
Het massagetal van een stof is het aantal protonen en elektronen bij elkaar opgeteld. In tabel 99 zie je dat bijv. Koolstof 16 is, dit is het aantal protonen. Als je nu ergens in binas(weet niet precies waar) bij die lijst kijkt met alle elementen en hun massagetallen(zou best 21 kunnen zijn trouwens), haal je het aantal protonen af van het massagetal en weet je het aantal elektronen. Ik weet niet precies of dit allemaal klopt, maar ik denk het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Massagetal=protonen+ neutronen, dat staat nog wel weer in me boek, alleen niet hoe je het aantal elektronen kan vinden. Toch bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas Jelmer. -1
Bij een atoom is het aantal electronen gelijk aan het aantal protonen. Wanneer je dus het atoomnummer weet, weet je ook het aantal protonen en electronen.

In het eerder gegeven voorbeeld van Na+ is sprake van een ion. Dit ion ontstaat wanneer een Na-atoom een electron afsplitst. Omdat electronen negatief geladen zijn, ontstaat een positief geladen ion. In het geval van chloor (Cl) wordt een electron opgenomen, zodat een negatief geladen Cl- ion ontstaat.

De massa van electronen is verwaarloosbaar klein t.o.v. de massa van protonen en neutronen.