hoeveel watt mag een afwasmachine hebben bij 10 ampere? Heb zelf geen idee. Het gaat om een machine in een volkstuinhuisje.

t klinkt heel luxe, maar aangezien ik daar veel ben en veel aanloop heb, wil ik er 1 kopen die 2400 watt verbruikt. Kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

Je zit weliswaar nét even boven de grens van de 10 A zekering, maar juist omdát je in een volkstuinhuisje woont kan het net goed gaan.

Omdat op een volkstuinencomplex de stroomleidingen vaak lang zijn dan zal de spanning bij zware belasting een beetje inzakken.

In plaats van de volle 230 V zul je bijvoorbeeld nog maar 220 V ontvangen.

Op deze spanning zal elk apparaat nog steeds prima werken, maar met de 5% lagere spanning ook 5% minder stroom trekken.

Het vermogen neemt dan met 10% af in dit rekenvoorbeeld.
P=U.I oftewel het aantal Watt is Volt maal Ampère.

Het vermogen van de 2400 W wasmachine is dan ook maar 2160 W bij 220 V - dat is dus nét even minder dan 10 A.

Als je ouderwetse smeltzekeringen ("stoppen") hebt dan kunnen die sowieso gedurende enige tijd wel een klein beetje meer verdragen, alleen de moderne automaten schakelen schakelen direkt af.

Je zou het dus kunnen proberen, kijk eerst even met een digitale universeelmeter hoe hoog de spanning onbelast in je huisje is, vaak genoeg is dat al niet veel hoger dan 225 V.

Als het werkt dan moet je natuurlijk verder geen stroom in het huisje gebruiken, het inschakelen van het licht of de TV zal, als je het tijdens het verwarmen van de wasmachine doet, de stroom direct laten uitvallen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wasmachine = afwasmachine, principe blijft hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

2400 Watt is net te veel. Je moet de ampere * volt doen en dan heb je Wattage. Dus 10 * 230 = 2300 Watt.