Kunnen atomen ook verouderen?

Alles lijkt sterfelijk te zijn op aarde en onderhevig aan degeneratie.
Maar hebben atomen echt het eeuwig leven of takelen zij ook af waarbij bijvoorbeeld de elektronen steeds langzamer bewegen of inkrimpen (zoals bejaarden:-))?

erotisi
10 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Leuke vraag !
mag ik je vraag als volgt herformuleren : zijn atomen eeuwig stabiel of takelen ze ook af ?
(om elke discussie over al dan niet leven van atomen te vermijden)

Het antwoord is : ze takelen wellicht ook af !
Voor zover ik weet is de wetenschappelijke discussie hierover echter nog niet afgerond.
Maar... halfwaardetijd van een proton zou in de grootte orde van 10E32 jaren zijn (100.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 jaar) !
ter vergelijking : de leeftijd van het heelal wordt geschat op 13,8 miljard jaar, dat is 13,8E9 jaar. (1.390.000.000 jaar)

Het neutron zou stabiel zijn en het electron is, als elementair deeltje, eveneens stabiel.

Dus, atomen takelen ook af, maar.... héé.ééé.ééé.ééé.ééé.ééé.ééé.ééél langzaam :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Nou... Er is inderdaad discussie over de stabiliteit van protonen (waar wordt tenslotte niet open over gediscussieerd binnen de wetenschap...). De huidige consensus is echter dat protonen stabiel zijn. Speculaties over een eventueel proton-verval zijn op dit moment niet meer dan speculaties. Er is geen enkele waarneming bekend die dergelijke speculaties kan ondersteunen. Neutronen daarentegen zijn veel minder stabiel. Het lijkt erop dat ze stabiel zijn zolang ze zich binnen een atoomkern bevinden, maar dat ze daarbuiten instabiel zijn (en dat is wel bewezen, de halfwaardetijd is ongeveer tien minuten, dus dat is eenvoudig te meten). Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Proton_decay en
http://en.wikipedia.org/wiki/Neutron_decay .
Cryofiel
10 jaar geleden
Oeps, tweede link had
http://en.wikipedia.org/wiki/Free_neutron#Stability_and_beta_decay
moeten zijn.

Andere antwoorden (2)

Net wat je zegt, alles is sterfelijk, maar dan moet het wel eerst leven.
Aangezien atomen niet leven, sterven ze ook niet.
Moleculen kunnen wel uiteenvallen in andere moleculen, vooral door warmte of licht (vooral UV).
Sommige grote atoomkernen kunnen wel uiteenvallen in kleinere brokstukken.
En elektronen kunnen van het ene atoom naar het andere verhuizen, maar alle elektronen, protonen en neutronen etc. vergaan niet.
Reddie
10 jaar geleden
Van een atoom op zich zal je niet zien dat het verouderd. Maar als je een groepje atomen hebt dat toevallig radioactief is en je weet wat 'in het begin' de activiteit daarvan was kan je door radiochemische analyse wel bepalen hoe oud het is.

Maakt dat, dat atomen kunnen verouderen? Nee. Verouderen, of die degeneratie zoals je dat noemt heeft alles te maken met de entropie die steeds groter wordt volgens de tweede wet van de thermodynamica.

Die speelt zich dus vooral af tussen atomen onderling. Misschien kan je dan wel zeggen dat atomen hierdoor samen met de rest verouderen. Je zal het dan niet aan de elektronen van het atoom zien, de eigenschappen daarvan blijven namelijk altijd hetzelfde want daar heeft de buitenwereld op die manier geen invloed op. Maar energie en temperatuur zullen hier wel door beïnvloed worden.