FeS is ijzersulfide
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt.
ijzer gemengt met zwavelzuur (FeS)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ijzersulfide besstat alleen uit ijzer en zwavel
Ijzer sulfide is een verbinding tussen ijzer en zwavel. Dit onstaat als je het verhit, zoals in bijgaand filmpje.

Ijzer, met de chemische afkorting Fe kan in meerdere valenties voorkomen, zowel 2+ als 3+. Dit vind je in de naamgeving terug: ijzerIIsulfide of ijzerIIIsulfide. Hierdoor zijn er verschillende verbindingen mogelijk die je ijzersulfide kunt noemen.

De bruto vergelijking van ijzerIIsulfide is doorgaans FeS, soms oms Fe2S3.

IjzerIIsulfide komt voor in o.a. pyriet met de structuurformule FeS2 (scheikundige naam: ijzerdisulfide).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan de minnaar even aangeven wát er fout is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een +
IJzersulfide is een zout dat bestaat uit zwavel en IJzer. Aangezien ijzer 2 ladingen heeft Fe^2+ en Fe^3+ heb je twee verschillende formules

Fe2S3 IJzer(III)sulfide
FeS IJzer(II)sulfide
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat raar die min. Van mij een plus, al zeg je precies hetzelfde als ik.