Hoe bereken je de pH als je gelijke hoeveelheden 0,1 M NaH2PO4 met 0,1 M Na2HPO4 oplost?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ben ik vergeten, maar jij kunt het in je boek opzoeken hoe het moet.

Antwoorden (1)

Dit zou je kunnen oplossen met een bufferformule voor een zwak zuur.

Deze is als volgt: pH=pKz + log (c-Na2HPO4/c-NaH2PO4)

Met de 'c' voor de molecuul formules wil ik aangeven dat het om een concentratie gaat. In dit geval zijn de hoeveelheden gelijk, dus zal de concentratie niet anders worden.
Het enigste wat je nu dus moet doen ik de Kz waarde opzoeken (Binas, of soortgelijk boekje). Dan van de Kz een pKz maken: pKz= 10^-(Kz).

In dit geval is dus je pH gelijk aan de pKz. (Omdat log(0,1/0,1)=0)