Heeft de vorming van bewolking te maken met Kosmische straling?

ik heb gelezen dat kosmische straling die onze atmosfeer binnen dringt bewolking kan veroorzaken. Klopt dit??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat (bijna) volstrekte onzin. Wolken worden gevormd afhankelijk van de temperatuur en de luchtvochtigheid.
Dit idee komt waarschijnlijk omdat subatomaire deeltjes die door een oververzadigde lucht schieten, hier een bellenspoor achterlaten. Bijvoobeeld door de LHC.
Maar voor de kosmische straling is dan wel nodig dat de lucht oververzadigd is. En dan zal er door de aanwezigheid van condensatiekernen toch al wolkvorming optreden. De kosmisch straling zal daarop een onmeetbaar kleine invloed hebben.
Reddie
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat klopt niet.

Wolken worden veroorzaakt doordat thermiekbellen warmere lucht naar hogere luchtlagen transporteren, waar de temperatuur lager ligt. Per kilometer hoogte neemt de temperatuur met circa 10 graden Celsius af.
De relatieve vochtigheid in de thermiekbel stijgt. Wanneer de vochtigheidsgraad 100% bereikt, begint de waterdamp te condenseren en hecht het zich aan microscopisch kleine stofdeeltjes. Deze en mogelijke ijskristallen in een wolk reflecteren het zonlicht. En dat zien wij in de lucht als een (witte) wolk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ontzettend interessant!
Dank voor het delen van de link; van dit onderzoek was ik geheel niet op de hoogte! :)
Nee, er is geen verband aangetoond tussen de intensiteit van kosmische straling en wolkenvorming. Het klimaat lijkt dus niet beïnvloed te worden door kosmische straling.