Heeft het noorderlicht altijd een groene kleur?

Ik zag enkele plaatjes op min computer waarin het noorderlicht te zien was. hierin was op alle plaatjes het licht groen van kleur. Kan het ook andere kleuren zijn en als dit zo is wat veroorzaakt deze andere kleuren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Nee, Aurora borealis, ook wel bekend als noorderlicht of poollicht, wordt veroorzaakt door de zon. Deze ster stuurt snel bewegende protonen en elektronen richting aarde. In de bovenste lagen van de atmosfeer botsen deze elektrisch geladen deeltjes op zuurstof-en stikstofatomen. Daar komt de energie bij vrij, die te zien is als blauw, rood of groen gekleurde vegen aan de hemel.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is het verschil tussen koosknip en jou?is het de ionisatie ?of het botsen van electrisch geladen deeltjes welke op de zuurstof en stikstofatomen botsen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de bovenste lagen van de atmosfeer botsen deze electrisch geladen deeltjes op zuurstof en stikstofatomen. Daar komt de energie bij vrij, die te zien is als blauw, rood of groen gekleurde vegen aan de hemel. Het is geen ionisatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu even afwachten wat koosknip mij heeft te vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas heeft k.k. niets meer van zich laten horen, daarom van mij het beste antwoord.

Andere antwoorden (4)

Het noorderlicht ontstaat door ionisatie van gasmoleculen in de atmosfeer.
Omdat de samenstelling van de atmosfeer overal vrijwel gelijk is zal het noorderlicht ook altijd dezelfde kleur vertonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees het onderste antwoord, en vertel mij het verschil?
Nee hoor. In de bron staan verschillende (ook groene) kleuren noorderlicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor. Rood soms ook maar meestal groen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je in bijstaand filmpje kan zien, is het bijna altijd groenachtig. Erg mooi filmpje trouwens!