Blijven in zuiver water de atomen H en O aan elkaar?

Of zijn die bindingen zo slap dat bij beweging ze loslaten en enige tijd later weer aan een (andere) partner worden verbonden?

erotisi
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Op moleculair vlak blijven de waterstof- en zuurstofatomen aan mekaar gebonden. In normale omstandigheden 2 waterstofatomen gebonden aan 1 zuurstofatoom. Onderling zijn de watermoleculen verbonden door waterstofbruggen.
Verwarming kan deze waterstofbruggen zwakker maken of los maken.
Om de waterstofatomen te splitsen van het zuurstofatoom dien je meer energie toe te voegen bijv. door elektrolyse kan je de samenstellende atomen uit mekaar halen (waterstofgas en zuurstofgas).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zal altijd een reactie onstaan zelfs bij zuiver water met geen enkele andere stof. Zo ontstaat er ook H3O.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De meeste bindingen tussen H en O blijven in stand. Maar 1 x 10^-7 deel van de bindingen wordt verbroken; daarom is de pH van zuiver water dus 7.
tinus1969
8 jaar geleden
In verbonden situatie is H20 bij water temperatuur een vloeistof en en H en O zijn gassen. De verbinding is zeer sterk. En er is zeer kleine kans op spontane verbreking van het molecuul. Wel kun je zuiver water sterk verhitten of electrodes er in hangen en dan kun je de verbindingen verbreken.