Kan elektromagnetische straling ontsnappen aan de cyclus van een pulserend heelal?

In een heelal wordt veel materie en antimaterie omgezet in elektromagnetische straling. Omdat deze niet onderhevig is aan zwaartekracht, zal ze niet meekomen naar de volgende cyclus. Wordt dan de massa van elk nieuw heelal minder dan de vorige, totdat er maar één soort materie overblijft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt. Ook elektromagnetische straling is onderhevig aan de zwaartekracht (anders zouden er geen zwarte gaten kunnen zijn), en elektromagnetische straling oefent zelf zwaartekracht uit op de omgeving.

Het beste antwoord

Ten eerste is het niet zeker dat het heelal pulseert. Het zou zomaar kunnen dat het heelal voor altijd uitdijdt. In dat geval is je vraag niet relevant. Maar als het heelal pulseert dan pulseert het me straling en al omdat deze straling zich in het heelal bevindt en er geen mogelijheid tot ontsnappen.

Toegevoegd na 2 uur:
Er zijn drie eindscenario's voor het heelal bedacht:
1. Big Crunch; Het tegenovergestelde vand e Big Bang. De uitdeiing stopt en als tegenovergestelde van de Big Bang stort alles in elkaar. Dit is je pulserende heelal (als de Crunch weer gevolgd wordt door een Bang)

2. Big Chill; De uitdeiing gaat voor altijd door en het heelal koelt steeds verder af tot het abslolute nul-punt benaderd wordt. Alle activiteit vals stil en alle materie komt steeds evrder uit elkaar te liggen

3. Big Rip; Onderzoek lijkt er op te wijzen dat de uiteiing van het heelal nog steeds versneld. In dat geval zal de materie steeds verder uit elkaat gedreven worden waarbij uiteindelijk ook moleculen en en atomen door de uiteiing uit elkaar vallen. Wat overblijft is een uitdeiiende ruimte, gevuld met electronen, neutrino's en elektromagnetische straling waarvan de golflengte steeds langer wordt.

Maar uiteindelijk zal de totale energie van het heelal (= equivalent met massa) gelijk blijven. Ik meen dat die per definitie op nul is gezet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat het pulserende heelal slechts één van de mogelijkheden is, dat was natuurlijk duidelijk. Nieuw voor mij is, dat elektromagnetische straling ook onderhevig is aan zwaartekracht. Dat houdt de boel toch maar weer mooi bij elkaar!
Dank voor jouw (enige dus beste) antwoord.