Geldt bij een windmolen voor het aantal wieken: hoe meer hoe beter?

Zo nee, waarom niet?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 maanden geleden
1.3K
Thecis
11 maanden geleden
Er moet een optimum in zitten. Als je oneindig aantal blades hebt (een volle cirkel) gaat het niet draaien. Bij geen wieken duidelijk ook niet. Daartussen zit een optimum.

Het beste antwoord

Nee, niet het aantal. Want hoe meer wieken hoe minder de windkrachten daar invloed op kunnen hebben en hoe minder stroming er bij kan komen.
Maar wat er wél toe doet is de grootte van de wieken. Dubbel zo lange wieken levert vier keer meer windenergie op. En hoe hoog de molen staat maakt ook uit, want op grote hoogte waait het harder.
Amadea
11 maanden geleden
Thecis
11 maanden geleden
Hoe kom je aan de 2x zo lang is 4x zoveel energie?
Oppervlakte technisch ja, maar een windmolen heeft ook een rendement (overall rendement). Is dat voor een grote molen hetzelfde als voor een kleinere? Dit weet ik oprecht niet.
Amadea
11 maanden geleden
Dat staat onder meer hierin: https://pure-energie.nl/kennisbank/hoe-belangrijk-is-de-hoogte-van-een-windmolen/
Thecis
11 maanden geleden
Het stuk spreekt zichzelf een beetje tegen. Want inderdaad met de wieken zegt het dat ene verdubbeling 4x zo veel groene stroom levert, maar verderop staat "Een grotere windmolen is dus efficiënter dan een kleinere". De conclusie die ik daaruit trek (tezamen met de getallen die weergegeven wordt in de link), is dat een grotere inderdaad efficiënter is, maar dat het zeker ligt aan meerdere facetten dan alleen de wieklengte (wat in het stuk ook terug komt, als je even doorrekent) zoals (zoals je al zei) de hoogte waarop de bladen zich bevinden. Ondanks alle getallen lijkt het uiteindelijk wel dat het kwadratisch verband aangehouden kan worden als een "rule of thumb". Ik zie hier echter niet veel terug komen over de hoeveelheid bladen. Wat je zegt, klinkt aannemelijk en het is niet voor niets dat praktisch alle grote windmolens 3 bladen hebben (dat zal doorgerekend zijn). + voor het antwoord en de link.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 maanden geleden
@Thecis
Grappig dat je over die 3 rotorbladen begint. Daar ligt de aanleiding van mijn vraag. Ik was aan het googelen waarom de meeste windmolens er 3 hebben. Het antwoord had ik snel gevonden, (stabiliteit) maar de laatste alinea wekte mijn nieuwsgierigheid: https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/de-aarde/waarom-hebben-sommige-windmolens-2-3-en-soms-4-wieken Een windturbine met 3 rotorbladen is stabieler dan een turbine met 2. Vergelijk het maar met een krukje of tafel. Een krukje met 3 of 4 poten staat stabiel, een krukje met 2 poten valt om: het is niet in balans. Met 2 rotorbladen ‘wiebelt’ een turbine meer dan met 3, als de bladen draaien. Er komen dan enorme krachten op de windturbine te staan. Bij een windturbine met 3 bladen worden die krachten beter verdeeld en daarom staat hij steviger. Je zou ook een windturbine met 4 of 5 rotorbladen kunnen maken, maar deze extra bladen zijn niet nodig (en wel duur!). Het beste aantal is dus 3 rotorbladen.
Thecis
11 maanden geleden
Dit is wat ik kan vinden:
Currently, three-blade designs are used for horizontal axis wind turbines because it provides the ideal compromise between high energy yield, greater stability, low weight, and durability. Ook deze is interessant:
https://interestingengineering.com/science/the-scientific-reason-why-wind-turbines-have-3-blades
Daar zie je overigens ook een foto van zo'n oude windmolen met ca 20 bladen, zo'n "schoepenrad".
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 maanden geleden
@Thecis
Dank. De pagina van jouw link geeft ook wat meer de uitleg waaróm meer bladen minder efficiënt zijn. Ik heb zelfs geleerd dat er "wind molens" zijn ZONDER wieken. https://www.vanafhier.nl/energie-en-klimaatverandering/nieuwe-windmolens-zonder-wieken-straks-bij-jou-de-tuin

Andere antwoorden (1)

Het ligt er aan wat de functie van de molen is. Als je veel omwentelingen wil hebben met weinig koppel, dan zou je zo'n amerikaanse windmolen (met veel wieken) kunnen nemen. Als je een graanmolen of een aandrijving voor een houtzagerij hebt, dan moet je een lage toeren met hoog koppel molen hebben. In dit geval dus niet te veel wieken.
jc54
11 maanden geleden