bestaat er iets dat geen temperatuur heeft?

als je bijvoorbeeld aan een paal voelt voelt dat koud of warm aan.
maar is er iets zonder temperatuur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een verkeerde stelling. Temperatuur is een meetwaarde, je bedoelt of er iets is wat geen warmte heeft?

Antwoorden (5)

Nee, alles heeft een temperatuur. Dit komt door haar omgeving die de temperatuur afgeeft.

Natuurkundig gezien is het een maat voor de gemiddelde chaotische bewegingsenergie (t.g.v. Brownse beweging) per molecuul plus de beweging van atomen in moleculen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle "tastbare" voorwerpen (beter misschien alle "stoffen") hebben een temperatuur.
Niet tastbare zaken zoals je gemoed heeft geen temperatuur, al hoewel als jij je ergens druk om maakt, kan de "temperatuur" behoorlijk oplopen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je de vraag spelt bedoel je kennelijk iets dat hetzelfde temperatuur heeft als de hand waarmee je voelt, ongeveer 31 graden dus. Dat kan heel veel liggen zijn. Het dichts bij aanwezig is je andere hand!

Toegevoegd na 1 minuut:
Liggen = dingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar die voelt noch warm, noch koud aan, en daar is vraagsteller naar op zoek, Volgens de toelichting op de vraag.
Zelfs stof die 0 Kelvin is (is niet te maken , slechts te benaderen) heeft een temperatuur.
In de eerste microseconden van de big bang wat de temperatuur oneindig hoog, dus had de soort materie die we nu niet voorhanden hebben , een temperatuur.
Zelfs in de ruimte heerst een (zeer lage 0 temperatuur alhoewel je het dan hebt over de temperatuur van soms maar enige atomen/moleculen per Km3.
Het enige wat geen temperatuur heeft is het absolute niets, welke we echter nog niet hebben aangenomen.
Je zou dan kunnen denken aan ruimte buiten het heelal , wat je weer geen ruimte mag noemen omdat er niets is en het maar de vraag is of daar ruimte bestaat.
Ruimte wordt immers gecreeerd door de noodzaak daartoe.
Dus alles wat iets is , heeft een temperatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, 1 molecuul heeft geen temperatuur, omdat temperatuur komt door de interactie tussen moleculen. Verder heeft alles wat 'iets' is een temperatuur. Een perfect vacuüm heeft ook geen temperatuur... Maar dat komt omdat er niks is...