Is er een verband tussen de formule en de geur van een ester?

Dus kun je min of meer voorspellen wat de geur van een ester zal zijn als je de structuurformule kent?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat gaat zeker niet zomaar.
Je moet dan eerst een eiwit in je neus zien op te sporen dat als receptor voor die bepaalde ester dient.
Het signaal van die receptor belandt dan in de doolhof van je hersenen, en wordt daar gekoppeld aan emotie en aan een geurnaam. Dit gedeelte kan per persoon nogal eens verschillen.
Ook kan het verschil maken in welke concentratie de geur wordt aangeboden.
Bijvoorbeeld kent bijna iedereen wel de geur van kaneel, maar als je dat in hoge intensiteit aanbiedt krijg je de sensatie van schoensmeer.
Een dergelijk verschil krijg je ook als er rood licht op je netvlies valt. Bij hoge intensiteit "zie" je rood, bij lage intensiteit bruin. Verschillende namen dus voor dezelfde kleur licht. Die leer je al op zeer jonge leeftijd.
Reddie