Hoe is men bij de vorm van de standaard reageerbuis gekomen?

Wat maakt deze vorm optimaal om oplossingen in te laten reageren t.o.v. andere vormen (bijvoorbeeld platter maar met een groter oppervlak)?

Ik mag toch aannemen dat er wel onderzoek is gedaan naar allerlei vormen en dat dit het meest optimaal zou zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan het niet vinden, wel een goede vraag +1. ben benieuwd naar de antwoorden met bronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grootste belang was dat ze snel en gemakkelijk te produceren waren.
Het harden van glas was in de tijd van ontstaan nog niet doorontwikkeld.
Deze buisvorm was makkelijk en snel te blazen met behulp van mallen. (Is mij verteld door een glasblazer)

Het beste antwoord

De standaard reageerbuis heeft een aantal handige eigenschappen:
- door het heldere glas kun je goed zien wat er gebeurt
- door de bolvormige bodem kun je goed mengen, daardoor zijn er geen hoekjes waar de reactie minder goed verloopt
- meestal heb je hooguit enkele milliliters in de buis zitten. Er is dan nog veel lege ruimte over. Daardoor heb je ruimte om te kwispelen of te vortexen, ook weer ook goed te mengen. Als je de buis op een vortex zet, komt de vloeistof niet verder omhoog dan tot de plek waar je je vingers hebt.

De standaard reageerbuis is overigens niet de enige vorm die in gebruik is. Er zijn ook langere, kortere, dikkere en dunnere buizen. Er zijn ook buizen met een platte bodem. 't Is maar net voor welk doel je de buis wilt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het grootste belang was dat ze snel en gemakkelijk te produceren waren.
Het harden van glas was in de tijd van ontstaan nog niet doorontwikkeld.
Deze buisvorm was makkelijk en snel te blazen met behulp van mallen.

(Is mij verteld door een glasblazer).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is volgens jou (hem) dus geldgebrek in plaats van een 'optimale' vorm? Men zou toch aannemen dat in deze tijden met fabrieken de vorm zo zou worden gemaakt dat hij optimaal is voor reacties van stoffen..