Wat is er in een organisch molecuul van invloed op het smelt- en kookpunt?

Als ik bijvoorbeeld twee alkanen (al dan niet met bepaalde zijgroepen) moet vergelijken, hoe kan ik dan weten welke een hoger smeltpunt heeft? En is het kookpunt dan ook automatisch hoger? Waar moet ik als ik naar de moleculen kijk op letten om de verschillen te kunnen beschrijven en verklaren?

Toegevoegd na 2 minuten:
[toegevoegd na 15 seconden] uiteraard moet de titel van de vraag eindigen in ...smelt- en kookpunt [van de stof]?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Voor het kookpunt geldt algemeen, hoe meer elektronen( en dus ook protonen) in een molecuul hoe groter de vanderwaalskracht. Als er ook sprake is van waterstofbruggen of dipool-dipool-interactie verhoogt dat het kookpunt.
Voor het smeltpunt is belangrijk of de moleculen dicht te stapelen zijn. Bij sommige zijgroepen wordt stapelen bemoeilijkt. De moleculen zitten gemiddeld verder uit elkaar dus is de vanderwaalskracht kleiner, met als gevolg, een lager smeltpunt.
Zie:
pentaan 143 en 2-methylbutaan 113, maar ook 2,2-dimethylpropaan 257.
De laatste is zo symmetrisch dat deze juist zeer goed te stapelen is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In het algemeen kun je zeggen dat zowel smelt- als kookpunt hoger zijn als de moleculen zwaarder zijn. Verder hebben polaire moleculen een hoger smelt- en kookpunt.
Water heeft heel lichte moleculen. Lichter dan O2, N2 em CO2. Op grond van het molecuulgewicht zou je een smeltpunt onder de min 200C verwachten. Maar dor de polaire aantrekkingskracht ligt dat dus zo'n 200C hoger.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit vind ik een goed antwoord, bedankt. Alleen, hoe is het trouwens te verklaren dat bijvoorbeeld cis-1,2-dichlooretheen een lager smeltpunt maar hoger kookpunt heeft dan de trans-variant van datzelfde molecuul?