Waarom zit er (aard) gas in de grond?

Dus wat is de functie van gas in de grond?

Toegevoegd na 8 uur:
Weet zeker dat dit ook een reden heeft. Waarom zou het er anders zitten. Je zou je bijvoorbeeld kunnen afvragen waarom dit om sommige plekken wel zit en andere plekken weer niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Aardgas die in de grond zit heeft geen functie. Wij mensen hebben het een functie gegeven door het te gebruiken voor onze verwarming of nuttige machines. Daarvoor moet het eerst wel even naar boven gehaald worden. Aardgas is ontstaan als resultaat van druk van bovenaf op planten en dierenresten van miljoenen jaren oud. Dit zegt Schooltv over het ontstaan van aardgas:

"Aardgas is een fossiele brandstof. Fossiele brandstoffen zitten diep onder de grond opgeslagen. Het zijn planten en dierenresten van miljoenen jaren geleden. In de loop van de tijd zijn ze overspoeld door dikke lagen zand en klei. Door de druk van bovenaf zijn de resten omgevormd tot steenkool. Het aardgas werd eruit geperst. Onder een dikke zoutlaag is het gas blijven hangen tussen zandkorrels. Dan wordt er met een boor een gat geboord. Dan komt het gas vanzelf naar boven. En kunnen we het gaan gebruiken."