Als ik ong 130kg aan 2 of meer heliumbalonnen wil laten stijgen, welk volume ballonnen heb ik dan nodig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reken eens uit hoeveel je kan tillen met 1 ballon... je zult schrikken van het resultaat!

Het beste antwoord

Omdat de ballonnen erg groot moeten zijn (formaat kleine luchtballon, mag je zeker 20 KG optellen bij het te dragen gewicht Het verschil in gasmassa is bij 1013 HPa en 20 graden ongeveer1.1 gram per liter (dat is dus de netto opwaartse kracht die helium veroorzaakt) dit weet ik uit mijn hoofd, de (correcte) berekening vind je in een ander antwoord.

Dus met een meerdere ballonnen die in totaal een massa hebben van 20 KG zou je al op 150M3 Heliumgas zitten.
Een latexballon die een kuub lucht kan herbergen heeft een massa van ongeveer 30 gram (hangt af van fabrikant en materiaal).
Dan heb je nog touw nodig om alle ballonnen aan elkaar te maken.
Alles bij elkaar zou je een werkende constructie kunnen maken die met een inhoud van 200M3 Helium om.130 KG mee in de lucht kan nemen. Met minder kom je (geoptimaliseerd ballonsysteem) niet weg.

Vervelende eigenschappen van helium is dat de atomen zo klein zijn dat ze door ballonwanden heen diffunderen (heliumballonnenlopen snel leeg, ook als ze niet lekken.

Bij enigen stijging neemt de luchtdruk af en moet de ballon dus kunnen zwellen , anders knapt hij of moet via een ventiel helium kunnen lossen, wat hefvermogen kost.

Je hebt echt een enorme hoeveelheid ballonnen nodig en het helium kost een vermogen.
maar dit terzijde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mythbusters heeft daar ooit een onderwerp aan gewijd, ik zou zeggen kijk naar de aflevering en zie of je er wijzer van wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je massa gaat omhoog als de 'drijfkracht' (Fd) van de ballonen groter is dan de zwaartekracht (Fz) op die 130 kg.

Dus Fd > Fz, om dit te weten moeten we Fd = Fz uitrekenen.

Fz = m*g en Fd = g*(rho_lucht - rho_helium)*V (Archimedes), dus

m*g = g*(rho_lucht - rho_helium)*V =>
V = m / (rho_lucht - rho_helium)

rho_lucht = 1,293 kg/m3 (dichtheid van lucht)
rho_helium = 0,178 kg/m3 dichtheid van helium)

Dus de volume van ballonnen moet in ieder geval meer dan 117m3 zijn.
Bronnen: