Vormt een scheet ook condenswolkjes als het buiten koud is?

Ik had het daar gisteren over voor de grap met een collega. We stonden buiten in de kou. En toen zei hij "Ik moet een bout laten maar dat doe ik niet, het is zo koud iedereen kan het zien."

Ik zat daar nu over te denken en vroeg me af of dat dus mogelijk was.

Antwoorden (1)

Nee, een scheet geeft geen wolkje. Die scheet bestaat uit methaan (en dat condenseert pas bij véél lagere temperaturen of hogere druk), terwijl het wolkje dat we zien bij uitademen bestaat uit gecondenseerde waterdamp.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik heb het trouwens nog even opgezocht (zie bron) en de hoeveelheid methaan is veel kleiner dan ik dacht. Een scheet bestaat voornamelijk uit stikstof (reukloos, net als methaan. De stank komt van kleine hoeveelheden andere gassen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
In je adem condenseert het water. In een scheet zit maar heel erg weinig tot geen water.
+