Klopt het dat als een molecuul ioniseert, het molecuul splitst in de positieve en negatieven ionen?

Zoals dat als HCL ioniseert, het splitst in de positieve ion(en) H+, en de negatieve ion(en) Cl-

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij ionisatie raakt een atoom of molecuul een elektron kwijt, of krijgt er één bij.

Ik had het niet gedacht, maar het uiteenvallen van HCl zoals je het beschrijft is volgens Wikipedia ook ionisatie. Normaal zijn waterstof en chloor covalent verbonden, maar door de polaire krachten van het water, worden de twee gescheiden en verliest chloor in het proces een elektron en krijgt waterstof er één bij.
Bij ionisatie denk ik normaal aan meer energetische processen als radioactieve straling en dergelijke...

Dit voorbeeld geldt trouwens niet voor zouten zoals NaCl, deze bevinden zich al geioniseerd in de kristalen en 'dissociëren' in water.