tips om om te rekenen van kilogrammen, milligrammen ect?

Heeft iemand tips voor mij om 'om te rekenen' van kilogram naar centigram ect.?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De belangrijkste tip is gewoon de betekenis van al die voorvoegsels uit je hoofd leren en onthouden, ze gaan elke keer in stapjes van 10 omhoog of omlaag.

Kilogram = 1000 gram = 10 hectogram
Hecto = 100 gram = 10 dekagram
Deka = 10 gram
Gram
Decigram = een tiende gram
Centigram = een honderdste gram = een tiende decigram
Milligram = een duizendste gram = een tiende centigram
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank u wel!

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je je vooral niet blind moet staren om de voorvoegsels en deze niet teveel omrekenen. Neem ze gewoon mee en reken indien nodig pas aan het einde van de berekening de voorvoegsels uit.

Bijvoorbeeld: stel je wil berekenen wat het volume is van 1 g water en je weet dat de dichtheid 1 kg/l bedraagt dan kan je natuurlijk die gram gaan omrekenen naar 0,001 kg en hier die 1 kg/l door gaan delen om tot 0,001 liter te komen en dan te gaan omrekenen dat dit eigenlijk 1 ml is.

Of je kan (volgens mij eenvoudiger) meteen gewoon de berekening maken:

1 gram water gedeeld door 1 kg/l = 1 gram / (1 kg) * liter (die grammen kan je wegdelen en dat overblijft = 1 / 'kilo' * liter. Je weet dat kilo eigenlijk 10³ is en dat als je deelt door 10³ eigenlijk 10^-3 krijgt. 10^-3 komt dan weer overeen met milliliter, dus het resultaat is 1 ml en je ziet dat je logischerwijs op hetzelfde uitkomt.

In dit eenvoudig voorbeeld lijkt dat misschien omslachtiger, maar bij ingewikkelde berekeningen vergt deze aanpak veel minder rekenwerk, dus het loont zeker om hier nu al op te oefenen.